Polonez Analog

Polonez Analog

Polonez Analog (przewidywana nazwa handlowa: Traper)


W 1984 roku po wstępnym sprawdzeniu poprawności rozwiązań układu napędowego 4 x 4 na Pick-upie zbudowano przedprototyp o nazwie roboczej Analog 1 o stałym napędzie na przednie koła wyprowadzanym poprzez skrzynię biegów i przekładnię główną z Subaru Leone. Przednie zawieszenie na kolumnach zwrotnicowych pochodziło z Łady Samary (podobnie jak przekładnia kierownicza), ale Fabryka Amortyzatorów w Krośnie i Polmo Praszka zmieniły charakterystykę elementów tłumiących i sprężystych. Tylne zawieszenie na wahaczach zostało zamontowane do punktów służących do mocowania resora w seryjnym samochodzie. Pozytywne wyniki badań nowych zespołów zachęciły do wykonania następnych przedprototypów - Analog 2 i 3. W Analogu 2 sprawdzono jak zachowuje się nowy układ zawieszenia w Polonezie tylko z tylnym napędem, z silnikiem nieznacznie przesuniętym do przodu by pomieścić przekładnię zębatkową na przedniej przegrodzie. Przebadany przez 0BR samochód wykazał się wieloma zaletami: większym komfortem jazdy, lepszym prowadzeniem, zwrotnością. Uznano za konieczne przekonstruowanie wahaczy, by nie zmniejszały prześwitu samochodu i wzmocnienie podłogi poprzeczką w tylnej części.

Analiza i pozytywne wyniki wstępnych prób i badań przedprototypów Analog 1 i Analog 2 potwierdziły słuszność założeń konstrukcyjnych nowych zespołów, w oparciu o które postanowiono zbudować przedprototyp wielofunkcyjnego samochodu Analog 4 na ramie z napędem na cztery koła, rezygnując z budowy przedprototypu Analog 3 (Polonez z napędem 4x4). Na ramie osadzono nadwozie Poloneza, które ucięto za tylnymi siedzeniami, zamknięto ścianką i uzupełniono o krótką skrzynię ładunkową. Tak powstały 3 prototypy Analoga 4.

Terenowy Analog 4 z FSO charaktery­zuje się mocną konstrukcją nośną i całkowicie zmienionym zawieszeniem oraz układem kierowni­czym. By uzyskać napęd na czte­ry koła zastosowano w nim skrzy­nię biegów pochodzącą z Subaru Leone. Nadwozie zaprojektowano wspólnie z prof. Cezarym Nawro­tem z warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Analog ma ramową konstrukcję nośną. Trzypoziomowa rama wraz z zawieszeniem przednim i tylnym, układem kierowniczym i zespołem napędowym w konfiguracji 4WD to kompletny zespół jezdny. Na razie nadwozie oraz skrzynię ładunkową o długości użytkowej 1,2 m i szero­kości 1.6 m osadzono na poduszkach gumowych. Do mocowania nowego zawieszenia i układu kierowniczego wykorzystano otwory i wsporniki służące do przykręcania elementów dotychczasowego układu jezdnego i kierowniczego. Z przodu Analog jest zawieszony na kolumnach McPher­sona z dolnymi wahaczami poprzecz­nymi, drążkami reakcyjnymi i stabi­lizatorem stateczności poprzecznej. W układzie kierowniczym zastoso­wano przekładnię zębatkową. zmniejszając aż 4-krotnie siłę potrzebną do obracania koła kierowni­cy. Maksymalny kąt skrętu przednie­go koła wewnętrznego wynosi w Analogu 41 stopni, czyli jest tylko o 1 stopień mniejszy niż w Polonezach ze zmodernizowanym w 1994 roku układem kierowniczym.

Z tyłu sztywny most napędowy jest zawieszony na dwóch waha­czach wleczonych, połączonych ela­stycznie z ramą. Elementy resorują­ce to dwie sprężyny śrubowe współ­pracujące z amortyzatorami hydrau­licznymi. Zastosowano też dwa wzdłużne drążki reakcyjne, stabili­zator mocowany do wahaczy oraz poprzeczny drążek reakcyjny Pan­harda, który zwiększa boczną sztyw­ność zawieszenia.

Nowością jest też układ przenie­sienia napędu. Pozwala on wypro­wadzić napęd stały na kota przednie i dołączany na wał napędowy bie­gnący do mostu tylnego wyposażonego w blokadę mechanizmu różnicowe­go sterowaną elektro­magnetycznie. W Analogu nie ma mię­dzyosiowego mecha­nizmu różnicowego. Napęd przenosi me­chaniczna, pięciobie­gowa skrzynia biegów z dodatkowym przeło­żeniem do jazdy terenowej i wbudowanym mechanizmem różni­cowym bez blokady. Skrzynię przekładniową łączy z sil­nikiem płyta redukcyjna, która jed­nocześnie pełni funkcję obudowy sprzęgła. Nim wybrano skrzynię biegów od Subaru, przeanalizowa­no możliwości adaptacji przekładni Moskwicza Aleko oraz Audi.

Zdjecia na tej stronie to zdjęcia Analoga 4, jego ostatniej wersji, która była o krok od wprowadzenia do produkcji, skończyło się na bodajże 7 prototypach w tym jednym bez napędu 4x4. Zdjęcia Analoga 1 i 2 jak i wcześniejszej próby stworzenia terenówki w FSO zebrałem na TEJ stronie.






POWRÓT DO MENU                 lub                 KOLEJNY MODEL

Polonez Analog


Polonez Analog


Polonez Analog


Polonez Analog


Polonez Analog


Polonez Analog


Polonez Analog


Polonez Analog


Polonez Analog


Polonez Analog

Copyright 2004 - Luchio - All rights reserved.