|
Polonez Analog (przewidywana nazwa handlowa: Traper)
W 1984 roku po wstępnym sprawdzeniu poprawności rozwiązań układu napędowego 4 x 4 na Pick-upie zbudowano przedprototyp o nazwie roboczej Analog 1 o stałym napędzie na przednie koła wyprowadzanym poprzez skrzynię biegów i przekładnię główną z Subaru Leone. Przednie zawieszenie na kolumnach zwrotnicowych pochodziło z Łady Samary (podobnie jak przekładnia kierownicza), ale Fabryka Amortyzatorów w Krośnie i Polmo Praszka zmieniły charakterystykę elementów tłumiących i sprężystych. Tylne zawieszenie na wahaczach zostało zamontowane do punktów służących do mocowania resora w seryjnym samochodzie. Pozytywne wyniki badań nowych zespołów zachęciły do wykonania następnych przedprototypów - Analog 2 i 3. W Analogu 2 sprawdzono jak zachowuje się nowy układ zawieszenia w Polonezie tylko z tylnym napędem, z silnikiem nieznacznie przesuniętym do przodu by pomieścić przekładnię zębatkową na przedniej przegrodzie. Przebadany przez 0BR samochód wykazał się wieloma zaletami: większym komfortem jazdy, lepszym prowadzeniem, zwrotnością. Uznano za konieczne przekonstruowanie wahaczy, by nie zmniejszały prześwitu samochodu i wzmocnienie podłogi poprzeczką w tylnej części.
Analiza i pozytywne wyniki wstępnych prób i badań przedprototypów Analog 1 i Analog 2 potwierdziły słuszność założeń konstrukcyjnych nowych zespołów, w oparciu o które postanowiono zbudować przedprototyp wielofunkcyjnego samochodu Analog 4 na ramie z napędem na cztery koła, rezygnując z budowy przedprototypu Analog 3 (Polonez z napędem 4x4). Na ramie osadzono nadwozie Poloneza, które ucięto za tylnymi siedzeniami, zamknięto ścianką i uzupełniono o krótką skrzynię ładunkową. Tak powstały 3 prototypy Analoga 4.
Terenowy Analog 4 z FSO charakteryzuje się mocną konstrukcją nośną i całkowicie zmienionym zawieszeniem oraz układem kierowniczym. By uzyskać napęd na cztery koła zastosowano w nim skrzynię biegów pochodzącą z Subaru Leone. Nadwozie zaprojektowano wspólnie z prof. Cezarym Nawrotem z warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Analog ma ramową konstrukcję nośną. Trzypoziomowa rama wraz z zawieszeniem przednim i tylnym, układem kierowniczym i zespołem napędowym w konfiguracji 4WD to kompletny zespół jezdny. Na razie nadwozie oraz skrzynię ładunkową o długości użytkowej 1,2 m i szerokości 1.6 m osadzono na poduszkach gumowych. Do mocowania nowego zawieszenia i układu kierowniczego wykorzystano otwory i wsporniki służące do przykręcania elementów dotychczasowego układu jezdnego i kierowniczego. Z przodu Analog jest zawieszony na kolumnach McPhersona z dolnymi wahaczami poprzecznymi, drążkami reakcyjnymi i stabilizatorem stateczności poprzecznej. W układzie kierowniczym zastosowano przekładnię zębatkową. zmniejszając aż 4-krotnie siłę potrzebną do obracania koła kierownicy. Maksymalny kąt skrętu przedniego koła wewnętrznego wynosi w Analogu 41 stopni, czyli jest tylko o 1 stopień mniejszy niż w Polonezach ze zmodernizowanym w 1994 roku układem kierowniczym.
Z tyłu sztywny most napędowy jest zawieszony na dwóch wahaczach wleczonych, połączonych elastycznie z ramą. Elementy resorujące to dwie sprężyny śrubowe współpracujące z amortyzatorami hydraulicznymi. Zastosowano też dwa wzdłużne drążki reakcyjne, stabilizator mocowany do wahaczy oraz poprzeczny drążek reakcyjny Panharda, który zwiększa boczną sztywność zawieszenia.
Nowością jest też układ przeniesienia napędu. Pozwala on wyprowadzić napęd stały na kota przednie i dołączany na wał napędowy biegnący do mostu tylnego wyposażonego w blokadę mechanizmu różnicowego sterowaną elektromagnetycznie. W Analogu nie ma międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Napęd przenosi mechaniczna, pięciobiegowa skrzynia biegów z dodatkowym przełożeniem do jazdy terenowej i wbudowanym mechanizmem różnicowym bez blokady. Skrzynię przekładniową łączy z silnikiem płyta redukcyjna, która jednocześnie pełni funkcję obudowy sprzęgła. Nim wybrano skrzynię biegów od Subaru, przeanalizowano możliwości adaptacji przekładni Moskwicza Aleko oraz Audi.
Zdjecia na tej stronie to zdjęcia Analoga 4, jego ostatniej wersji, która była o krok od wprowadzenia do produkcji, skończyło się na bodajże 7 prototypach w tym jednym bez napędu 4x4. Zdjęcia Analoga 1 i 2 jak i wcześniejszej próby stworzenia terenówki w FSO zebrałem na TEJ stronie.
POWRÓT DO MENU
                lub                
KOLEJNY MODEL
|
|
|
Polonez Analog
Polonez Analog
Polonez Analog
Polonez Analog
Polonez Analog
Polonez Analog
Polonez Analog
Polonez Analog
Polonez Analog
Polonez Analog
|
|