Polonez Stratos

Polonez Stratos

Wyścigowy Polonez

Konstruktorzy zachowali koncepcję zabudowy z Lancii Stratos, najlepszego samochodu rajdowego lat 70-tych. Na próżno szukać silnika pod maską, tam znajduje się jedynie dwudziestodwukilogramowa chłodnica od... Stara. Silnik jest tam, gdzie zwykle były tylne siedzenia. Jest to sześciocylindrowa jednostka w układzie V, z czterema wałkami rozrządu, dwoma zaworami na cylinder (w Stratosach stosowano też głowice z czterema zaworami na cylinder), o pojemności 2418cc. Oficjalnie przy trzech podwójnych gaźnikach Webera o największej stosowanej średnicy gardzieli 48mm samochód ma 285KM. Inne źródła mówią, że poza dużymi gaźnikami i wolnym wydechem silnik nie różni się zbytnio od wersji seryjnej i ma około 230KM. W każdym bądź razie ma więcej niż 190KM, bo tyle miał zwykły Stratos.

Wcześniej taki sam silnik montowany był w Ferrari Dino i Fiacie Dino, dwóch klasycznych włoskich coupe końca lat sześćdziesiątych.
Żółty bolid wyposażony jest w suchą miskę olejową i chłodnicę oleju również od Stara. Skrzynia biegów jest pięciobiegowa, przy czym mechanicy mogli zmienić przełożenia w ciągu kilku minut. Sama skrzynia to produkt Ferrari. Cały zespół napędowy umieszczony jest poprzecznie w dużej, metalowej ramie i przekazuje moc na koła tylne. Zarówno przednie, jak i tylne zawieszenie w całości przeniesiono z Lancii, spowodowało to konieczność charakterystycznego poszerzenia tylnych błotników. Hamulce, wyposażone w wentylowane tarcze przy czterech kołach również pochodzą z włoskiej rajdówki.
Osiągi Stratopoloneza pozostają w sferze przypuszczeń. Wtajemniczeni mówią 0 230km/h i około 6s do setki. Oczywiście jeśli w międzyczasie kierowcy uda się uchronić przed wykonaniem efektownego Altonena. Zawodnicy którzy startowali tym bolidem skarżyli się na złe prowadzenie się auta. Przerobiony Polonez miał tendencje do ekstremalnej nadsterowności. W jeździe na pewno nie pomaga bardzo lekki przód. W tej sytuacji dylemat czy silnik ma 230 czy 280HIvI schodzi na drugi plan. Z pomocą w okiełznaniu bestii przychodzą monstrualne opony o szerokości 350mm. Felgi to oryginalne, piętnastocalowe Campagnole, takie same jak te z rajdowej Lancii.
Wnętrze to typowe miejsce pracy. Deska rozdzielcza jest od Poloneza i oprócz nadwozia jest to jedyny element z tego samochodu. Oczywiście auto wyposażone jest w kubełkowy fotel i małą, sportową kierownicę ATS. Reszta to goła blacha z drobnymi wstawkami tapicerskimi. I jeszcze jedno: położenie zbiornika paliwa. Znajduje się obok silnika, za prawymi, tylnymi drzwiami.


POWRÓT DO MENU           lub           DALSZA CZĘŚĆ HISTORII

Polonez Stratos

Polonez Stratos
Polonez Stratos
Polonez Stratos
Polonez Stratos
Polonez Stratos
Polonez Stratos
Polonez Stratos
Polonez Stratos
Polonez Stratos
Polonez Stratos
Polonez Stratos
Copyright 2004 - Luchio - All rights reserved.