|
Wyścigowy Polonez
Konstruktorzy zachowali koncepcję zabudowy z Lancii Stratos, najlepszego samochodu rajdowego lat 70-tych. Na próżno szukać silnika pod maską, tam znajduje się jedynie dwudziestodwukilogramowa chłodnica od... Stara. Silnik jest tam, gdzie zwykle były tylne siedzenia. Jest to sześciocylindrowa jednostka w układzie V, z czterema wałkami rozrządu, dwoma zaworami na cylinder (w Stratosach stosowano też głowice z czterema zaworami na cylinder), o pojemności 2418cc. Oficjalnie przy trzech podwójnych gaźnikach Webera o największej stosowanej średnicy gardzieli 48mm samochód ma 285KM. Inne źródła mówią, że poza dużymi gaźnikami i wolnym wydechem silnik nie różni się zbytnio od wersji seryjnej i ma około 230KM. W każdym bądź razie ma więcej niż 190KM, bo tyle miał zwykły Stratos.
Wcześniej taki sam silnik montowany był w Ferrari Dino i Fiacie Dino, dwóch klasycznych włoskich coupe końca lat sześćdziesiątych.
Żółty bolid wyposażony jest w suchą miskę olejową i chłodnicę oleju również od Stara. Skrzynia biegów jest pięciobiegowa, przy czym mechanicy mogli zmienić przełożenia w ciągu kilku minut. Sama skrzynia to produkt Ferrari. Cały zespół napędowy umieszczony jest poprzecznie w dużej, metalowej ramie i przekazuje moc na koła tylne. Zarówno przednie, jak i tylne zawieszenie w całości przeniesiono z Lancii, spowodowało to konieczność charakterystycznego poszerzenia tylnych błotników. Hamulce, wyposażone w wentylowane tarcze przy czterech kołach również pochodzą z włoskiej rajdówki.
Osiągi Stratopoloneza pozostają w sferze przypuszczeń. Wtajemniczeni mówią 0 230km/h i około 6s do setki. Oczywiście jeśli w międzyczasie kierowcy uda się uchronić przed wykonaniem efektownego Altonena. Zawodnicy którzy startowali tym bolidem skarżyli się na złe prowadzenie się auta. Przerobiony Polonez miał tendencje do ekstremalnej nadsterowności. W jeździe na pewno nie pomaga bardzo lekki przód. W tej sytuacji dylemat czy silnik ma 230 czy 280HIvI schodzi na drugi plan. Z pomocą w okiełznaniu bestii przychodzą monstrualne opony o szerokości 350mm. Felgi to oryginalne, piętnastocalowe Campagnole, takie same jak te z rajdowej Lancii.
Wnętrze to typowe miejsce pracy. Deska rozdzielcza jest od Poloneza i oprócz nadwozia jest to jedyny element z tego samochodu. Oczywiście auto wyposażone jest w kubełkowy fotel i małą, sportową kierownicę ATS. Reszta to goła blacha z drobnymi wstawkami tapicerskimi. I jeszcze jedno: położenie zbiornika paliwa. Znajduje się obok silnika, za prawymi, tylnymi drzwiami.
|
Polonez Stratos
|
Polonez Stratos
|
Polonez Stratos
|
Polonez Stratos
|
Polonez Stratos
|
Polonez Stratos
|
Polonez Stratos
|
Polonez Stratos
|
Polonez Stratos
|
Polonez Stratos
|
|
|
|