|
Polonez 3-drzwiowy
Odmiana trzydrzwiowa poloneza powstała równolegle z wersją pięciodrzwiową i stanowi jakby modyfikację modelu podstawowego. Jej pierwsze rysunki konstrukcyjne, makieta i prototyp, konsultowane byty z włoskimi specjalistami, (Szczegóły TU ) do produkcji weszła w 1980. Produkowano ją do 1983 roku a powstało około 300 takich samochodów.
W tej odmianie zastosowano silnik o pojemności 1482 cm3 i mocy 55 kW (75 KM), współpracujący z 4-biegową skrzynią biegów. Są to więc rozwiązania dobrze już znane z modelu 5-drzwiowego. To samo jest także podwozie i cała część przednia nadwozia - do krawędzi przednich drzwi.
Warto więc podać wszystkie najistotniejsze różnice pomiędzy odmianą 3- oraz 5-drzwiową. Najbardziej rzuca się w oczy oczywiście brak dwojga tylnych drzwi. Wyeliminowane zostały boczne otwory na drzwi, nadwozie stało się przez to jeszcze bardziej sztywne. Wpływa to korzystnie na podniesienie bezpieczeństwa biernego samochodu. Ponadto na sztywniejszym nadwoziu lepiej utrzymuje się powłoka lakiernicza, wolniej przebiegają wszelkie procesy korozyjne w trudno dostępnych miejscach zgrzewania blach itp.
Zastosowanie tylko jednej pary drzwi bocznych wymagało ich wydłużenia. Jest to bowiem warunek niezbędny do zapewnienia pasażerom tylnych siedzeń wygodnego wsiadania i wysiadania z samochodu. W porównaniu z modelem podstawowym drzwi boczne w 3-drzwiowym Polonezie są o 165 mm dłuższe (mierząc wzdłuż listwy bocznej).
Zamiast dotychczasowej opuszczanej pojedynczej szyby zastosowano w drzwiach dwie szyby: stałą, trójkątną oraz prostokątną, opuszczaną. Słupek ograniczający "trójkąt" stanowi jednocześnie prowadnicę dla szyby opuszczanej.
Przesunięciu o 165 mm do tyłu uległ oczywiście również słupek środkowy. Brak tylnych drzwi bocznych spowodował pewne zmiany w konstrukcji boku nadwozia, a także tylnego błotnika. Zlikwidowano ozdobną nakładkę tylnego słupka i zmniejszono jego szerokość.
Ta ostatnia zmiana ma bardzo istotny wpływ na poprawę widoczności do tyłu z miejsca kierowcy. Ściślej mówiąc chodzi o polepszenie widoczności "2/3 do tyłu", jak mówią fachowcy. W rezultacie zmniejszyło się martwe pole widzenia, co ułatwia manewrowanie samochodem i poprawia najogólniej pojęte bezpieczeństwo jazdy.
Na uwagę zasługuje również fakt, że całkowita powierzchnia szyb bocznych jest większa w wersji 3-drzwiowej o ponad 800 cm2 , tj. o około 17%. Skorzystali na tym również pasażerowie tylnych siedzeń, bowiem boczny słupek w mniejszym już stopniu przesłania pole widzenia.
Drzwi tylne są analogiczne jak w odmianie 5-drzwiowej, jedynie na dolnej ich krawędzi pojawił się aerodynamiczny spojler. Jego zadaniem jest odchylenie od nadwozia strugi powietrza opływającej dach i tym samym "obcinanie" zawirowań powietrza powstających tuż za samochodem.
W celu ułatwienia wsiadania na tylne siedzenia niezbędna jest nie tylko większa długość drzwi, ale również odpowiednio odchylane fotele przednie. Zdecydowano się na pochylane do przodu oparcia, przy czym zachowane zostały dotychczasowe możliwości regulowania ustawienia przednich foteli.
Niezbędnym okazało się także przesunięcie punktów mocowania pasów bezpieczeństwa, naturalnie do tyłu. Np. rolka zwijająca przednich pasów znalazła się tuż u "podnóża" kanapy tylnych siedzeń. W ten sposób można było wyeliminować trudności z wsiadaniem spowodowane przez wystające pasy.
Trzydrzwiowy Polonez jest o 25 kg lżejszy od swojego starszego brata. Jednak tak jeszcze nieznaczne "odchudzenie" pojazdu oraz zastosowanie tylnego spojlera nie wpłynęło na zmianę parametrów eksploatacyjnych tzn. zużycie paliwa, przyspieszanie czy prędkość maksymalną.
POWRÓT DO MENU
                lub                
KOLEJNY MODEL
|
|
|
Polonez 3 - drzwiowy
Polonez 3 - drzwiowy
Polonez 3 - drzwiowy
Polonez 3 - drzwiowy
Polonez 3 - drzwiowy
Polonez 3 - drzwiowy
Polonez 3 - drzwiowy
Polonez 3 - drzwiowy
|
|