|
Pierwsze prototypy Poloneza
W połowie lat 70tych Fiat 125p był już konstrukcją przestarzała (zakończono jego produkcję w 1991 roku), nadchodził więc czas na zmianę produkowanego w FSO modelu. Ponieważ były to lata "dynamicznego" rozwoju Polski Ludowej, konstruowany samochód musiał być na miarę tamtych czasów ( " To jest miś na miarę naszych możliwości. Wiesz co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom: patrzcie, mówimy, to jest nasze..." :)
Nadwozie dla Poloneza zaprojektowali styliści Fiata. Dla niedowiarków na zdjęciu obok pokazałem tabliczkę znamionową jednego z włoskich prototypów, prawdopodobnie jedynego zachowanego do dziś. Niech was nie zmyli tabliczka z napisem 1983. Ona tam właśnie po to wisi :) Ma ona sugerować że to co oglądamy jest eksportową wersją poloneza 3-drzwiowego z 1983. W rzeczywistości to oryginalny włoski prototyp poloneza z uwaga... 1975 roku ! Jego wykonanie jest po prostu idealne, do dziś wygląda świetnie a wyposażenie jak choćby wycieraczki na reflektorach nigdy nie znalazły się w seryjnej produkcji. Na atrapie chłodnicy i na tylnej klapie widać wyraźnie napis "Polski". Wprawdzie pod taką nazwą eksportowano Poloneza, ale tu nazwa ta pojawiła sie tylko dlatego, że w 1975 nazwa Polonez jeszcze nie istniała. Wybrali ją czytelnicy Życia Warszawy w specjalnym plebiscycie w 1978 roku.
Włosi zaprojektowali wersje 3- i 5- drzwiowe, Coupe pewnie też, ten na zdjęciach obok to akurat 3-drzwiowy. Planowano także zakupić od włochów nową rodzinę silników: 1,6 1,8 i 2,0 - ale z
tego niestety nic nie wyszło, wtedy zaczęto na siłę szybko dopasowywać wszystko ze 125p.
Ostatnie 2 czarno-białe zdjęcia przedstawiają jakąś wczesną wersję poloneza, niestety zdjęcie opatrzone było tylko napisem: "Taki miał być".
|
Prototyp Poloneza
|
Prototyp Poloneza
|
Prototyp Poloneza
|
Prototyp Poloneza
|
Prototyp Poloneza
|
Prototyp Poloneza
|
|
|
|