|
Próby stworzenia czegos nowego
Po nieudanej próbie stworzenia nowego modelu 503 w połowie lat 60. (projektowanego pod kątem unifikacji z Warszawą 210), w momencie wdrażania do produkcji Polskiego Fiata 125p zespół inżynierów z BKPMol, FSO Warszawa, FSC Lublin i FSD Nysa, podobnie jak w połowie lat pięćdziesiątych, przystąpił do opracowania rodziny samochodów dostawczych bazujących na produkcie licencyjnym. W latach 1968-73 wykonano dokumentację i prototypy takich właśnie pojazdów- W Lublinie powstały modele 40 (furgon) i 42 (skrzyniowy), natomiast w Nysie - 41 (mikrobus) i 45 (sanitarka).
Przeczytasz o nich TUTAJ
Zmiany, których dokonano w modelu eksportowanym do RFN, posłużyły do modernizacji Nysy 521. Model 522 z silnikiem S 21 i czterobiegową skrzynią biegów poruszał się z prędkością 95 km/h i zużywał średnio 13 l/100 km paliwa- W 1972 roku hale fabryczne opuszcza 100-tysięczna Nysa, a w 1984 już 300-tysięczna.
Na przełomie lat 70/80. gdy zarysowała się możliwość uzyskania nowej jednostki napędowej do samochodów dostawczych, konstruktor z Nysy i Lublina opracowali koncepcję i prototypy nowej gamy samochodów dostawczych o symbolu 325. Jednak i ta koncepcja upadła, przynajmniej w FSD Nysa. Tylko bliźniaczy prototyp z FS Lublin z andrychowskim silnikiem 4 C 90 doczekał Się wdrożenia do produkcji pod nazwą Lublin.
O prototypowych Nysach 321 i 325 i nie tylko możesz poczytać TUTAJ
1 stycznia 1986 roku FSD Nysa została przejęta przez FSO Warszawa i w związku z tym fabryka zmieniła nazwę na FSO Zakład Samochodów Dostawczych, Efektem tego połączenia było uruchomienie w Nysie produkcji Polonezów Truck. Konstruktorzy z Nysy pracując pod patronatem FSO rozpoczęli prace modernizacyjne nad kolejnymi wersjami Poloneza Trucka. Pierwszym prototypem z ZSD była sanitarka, Wysoka część tylna, zmodyfikowane drzwi Poloneza z prawej strony i dwuskrzydłowe drzwi z tyłu Niestety, ten potrzebny samochód powstał w czasach najostrzejszego kryzysu i nie wszedł do seryjnej produkcji, jak i większość jego poprzedników.
O Sanitarce na bazie Poloneza przeczytasz TUTAJ
POWRÓT DO MENU
                lub                
DALSZA CZĘ|Ć HISTORII
|
|
|
Jakiś wczesny prototyp
Nysa 503 ?
Nysa dla Turcji
Niemiecka 521
Niemiecka 521
Prototypowa 522
|
|