Rodzina 25-35-45

Rodzina 25-35-45

Lubliny 25-35-45

Pod koniec lat siedemdziesiątych rozpoczęto na dobre prace na nową rodziną samochodów dostawczych. Do roboczych określeń przyjęto, że będzie to seria 25-35-45.

Cyfra każdorazowo oznacza jedną setną mas całkowitej pojazdu w pełni obciążonego, czyli mowa jest o samochodach klasy 2,5-3,5-4,5 tony. Najmniejszy z przewidywanej rodziny - model 25 miał być pojazdem pośrednim pomiędzy Nysami i Żukami, a samochodami dostawczymi, które chcieliśmy produkować w przyszłości. Główna zmiana dotyczyła nadwozia. Elementy nadwozia zostały zunifikowane przez Przemysłowy Instytut Motoryzacji, tworząc jeden wspólny wzór dla Nysy i Żuka. Dzięki modułowej budowie, mógł on być wykorzystywany w kilku wersjach, co znacznie obniżałoby koszty produkcji, bowiem nie zachodziła konieczność robienia różnego rodzaju tłoczników. Nowoczesna sylwetka kryje w sobie wiele rozwiązań ergonomicznych, ułatwiających pracę kierowcy oraz obsługę samego pojazdu. W pierwszej fazie produkcji nowego modelu 25 miał być stosowany dotychczasowy układ napędowy. Niewielkie zmiany, związane przede wszystkim ze zwiększeniem rozstawu kół, dotyczyłyby tylko mostu napędowego.

Drugi etap modernizacji samochodów Żuk i Nysy miał iść znacznie dalej. Oparty był on na założeniu że będziemy dysponować krajowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 50-60 kW (68-81,5 KM). Zmieniono by wówczas całkowicie tylny most napędowy, wprowadzając m.in. hipoidalną przekładnię główną oraz jednolitą obudowę. Konstrukcja jego została opracowana w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Dostawczych w Lublinie i - jak twierdzi dyrektor ośrodka-mgr inż. Zbigniew Musryński, wzbudziła uznanie nie tylko wśród krajowych specjalistów branży motoryzacyjnej.

Model 25 traktowany jako przejściowy, był przystosowany do przeważenia ładunków o masie ok. 1 tony; 35 - miałby ładowność podwyższoną do 1600 kg, natomiast 45 - do ok. 2 ton. Dwie ostatnie wersje charakteryzowałyby się poza tym nieco poszerzoną kabiną pasażerską, przystosowaną do przewozu trzech osób. Produkowane byłyby oczywiście z tych samych zunifikowanych wytłoczek.

Samochody te powstawały zarówno w Lublinie jak i w Nysie. Modele z Lublina miały początkowo pojedyncze prostokątne a później okrągłe reflektory. Prototypy z Nysy miały zazwyczaj podwójne okrągłe reflektory.

Nysy 25 i 325

Poniżej dane techniczne 2 prototypów z Nysy wykonanych przy współudziale Pimotu (normalizacja z Tarpanem PW1 czyli późniejszym Honkerem). W wielu miejscach przy danych widnieją odwołania do danych technicznych Tarpanów, są one dokładnie opisane na osobnej stronie.

Dane techniczne samochodu Nysa 25 (prototyp 1978 r. A z napędem 4x3 1980 r. )

Silnik: typu AA. Pozostałe dane jak w samochodzie PW-1.
Sprzęgło i skrzynka biegów: jak w PW-1.
Skrzynka rozdzielcza: zmodyfikowana skrzynka samochodu PW-1. Zmieniono przełożenia: szosa - 0,878, teren - 0,388.
Wały napędowe: jak w PW-1.
Tylny most, przednia oś: jak w modelu 234, ze zmienionymi przełożeniami - 5,125.
Koła, zawieszenie przednie i tylne, układ kierowniczy, zasadniczy i pomocniczy układ hamulcowy: jak w PW-1.
Rama: zmodyfikowana rama z PW-1. Zmieniono lokalizację wsporników przekładni kierowniczej i nadwozia oraz zawieszenia osi (zwiększono rozstaw osi o 100 mm).
Nadwozie: typu wagonowego, trzydrzwiowe (tylne dwuskrzydłowe), stalowe, spawane. Przednia szyba gięta, hartowana. Szyby w oknach bocznych opuszczane. Kabina kierowcy dwumiejscowa oddzielona stałą ścianką od przedziału sanitarnego. Ogrzewanie kabiny kierowcy dwiema nagrzewnicami.
Instalacja i wyposażenie elektryczne: jak w samochodzie PW-1, zgodne z wymaganiami WTT.
Wymiary samochodu (mm): długość x szerokość x wysokość - 4810x1880x2550, rozstaw osi-2800, rozstaw kół przednich (tylnych) -1480 (1460), zwis przedni (tylny)-855 (1180), prześwit poprzeczny (podłużny) - 205 (405).
Wymiary przestrzeni ładunkowej (mm): długość x szerokość x wysokość - 2545x x1600x1440, powierzchnia ładunkowa - 4,0 m2, objętość przestrzeni ładunkowej -5,8 m3.
Masy samochodu (kg): własna - 1680, całkowita - 2500, ładowność (z kierowcą) - 820.
Pozostałe dane: eksploatacyjne zużycie paliwa -13,8 l/100km, prędkość maksymalna (minimalna) - 94,2 (3,1) km/h, czas rozpędzania (masa całkowita) do osiągnięcia V=80 km/h -30,1 s.

Dane techniczne samochodu Nysa 325 (prototyp 1982 r.)

Silnik: typu AA. Pozostałe dane jak w samochodzie Nysa 25.
Sprzęgło i skrzynka biegów: jak w samochodzie Nysa 25.
Skrzynka rozdzielcza, wały napędowe: jak w samochodzie PW-1.
Tylny most, przednia oś, koła, zawieszenie przednie i tylne, układ kierowniczy, zasadniczy i pomocniczy układ hamulcowy: jak w samochodzie PW-2.
Rama: zmodyfikowana rama z samochodu Nysa 25.
Nadwozie: zmodyfikowano nadwozie modelu "25", czterodrzwiowe (tylne dwuskrzydłowe), stalowe, spawane. Pozostałe dane jak w Nysie 25.
Instalacja i wyposażenie elektryczne: jak w Nysie 25.
Wymiary samochodu (mm): długość x szerokość x wysokość - 4745 x 1895 x 2545, rozstaw osi - 2800, rozstaw kół przednich i tylnych - 1530, zwis przedni (tylny) - 795 (1160), prześwit poprzeczny (podłużny)-210 (420).
Wymiary przestrzeni ładunkowej (mm): długość x szerokość x wysokość - 2545 x 1600 x 1440, powierzchnia ładunkowa-4,0 m, objętość przestrzeni ładunkowej 5,8 m.
Masy samochodu (kg); własna - 1700, całkowita - 2500, ładowność (z kierowcą) -800.
Pozostałe dane: eksploatacyjne zużycie paliwa - 14,9 1/100 km, prędkość maksymalna (minimalna) - 98, 1 (2,4) km/h, czas rozpędzania (masa całkowita) do osiągnięcia V=80 km/h-31,1 s.




POWRÓT DO MENU           lub           DALSZA CZĘ|Ć HISTORII

Lublin 25-35

Lublin 25-35
Lublin 25-35
Lublin 25-35
Lublin 25

Lublin 35

Prototypy z Nysy

Prototypy z Nysy

Nysa 25 4x4

Nysa 25 4x4
Nysa 25
Nysa 25 4x4

Nysa 325

Nysa 325
Nysa 325
Nysa 325
Nysa 325
Nysa 325

To juz prawie Lublin

To juz prawie Lublin
To juz prawie Lublin
To juz prawie Lublin
To juz prawie Lublin
To juz prawie Lublin
To juz prawie Lublin
To juz prawie Lublin
To juz prawie Lublin
To juz prawie Lublin
Copyright 2004 - Luchio - All rights reserved.