|
Lubliny 25-35-45
Pod koniec lat siedemdziesiątych rozpoczęto na dobre prace na nową rodziną samochodów dostawczych. Do roboczych określeń przyjęto, że będzie to seria 25-35-45.
Cyfra każdorazowo oznacza jedną setną mas całkowitej pojazdu w pełni obciążonego, czyli mowa jest o samochodach klasy 2,5-3,5-4,5 tony. Najmniejszy z przewidywanej rodziny - model 25 miał być pojazdem pośrednim pomiędzy Nysami i Żukami, a samochodami dostawczymi, które chcieliśmy produkować w przyszłości. Główna zmiana dotyczyła nadwozia. Elementy nadwozia zostały zunifikowane przez Przemysłowy Instytut Motoryzacji, tworząc jeden wspólny wzór dla Nysy i Żuka. Dzięki modułowej budowie, mógł on być wykorzystywany w kilku wersjach, co znacznie obniżałoby koszty produkcji, bowiem nie zachodziła konieczność robienia różnego rodzaju tłoczników. Nowoczesna sylwetka kryje w sobie wiele rozwiązań ergonomicznych, ułatwiających pracę kierowcy oraz obsługę samego pojazdu. W pierwszej fazie produkcji nowego modelu 25 miał być stosowany dotychczasowy układ napędowy. Niewielkie zmiany, związane przede wszystkim ze zwiększeniem rozstawu kół, dotyczyłyby tylko mostu napędowego.
Drugi etap modernizacji samochodów Żuk i Nysy miał iść znacznie dalej. Oparty był on na założeniu że będziemy dysponować krajowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 50-60 kW (68-81,5 KM). Zmieniono by wówczas całkowicie tylny most napędowy, wprowadzając m.in. hipoidalną przekładnię główną oraz jednolitą obudowę. Konstrukcja jego została opracowana w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Dostawczych w Lublinie i - jak twierdzi dyrektor ośrodka-mgr inż. Zbigniew Musryński, wzbudziła uznanie nie tylko wśród krajowych specjalistów branży motoryzacyjnej.
Model 25 traktowany jako przejściowy, był przystosowany do przeważenia ładunków o masie ok. 1 tony; 35 - miałby ładowność podwyższoną do 1600 kg, natomiast 45 - do ok. 2 ton. Dwie ostatnie wersje charakteryzowałyby się poza tym nieco poszerzoną kabiną pasażerską, przystosowaną do przewozu trzech osób. Produkowane byłyby oczywiście z tych samych zunifikowanych wytłoczek.
Samochody te powstawały zarówno w Lublinie jak i w Nysie. Modele z Lublina miały początkowo pojedyncze prostokątne a później okrągłe reflektory. Prototypy z Nysy miały zazwyczaj podwójne okrągłe reflektory.
Nysy 25 i 325
Poniżej dane techniczne 2 prototypów z Nysy wykonanych przy współudziale Pimotu (normalizacja z Tarpanem PW1 czyli późniejszym Honkerem). W wielu miejscach przy danych widnieją odwołania do danych technicznych Tarpanów, są one dokładnie opisane na osobnej stronie.
Dane techniczne samochodu Nysa 25 (prototyp 1978 r. A z napędem 4x3 1980 r. )
Silnik: typu AA. Pozostałe dane jak w samochodzie PW-1.
Sprzęgło i skrzynka biegów: jak w PW-1.
Skrzynka rozdzielcza: zmodyfikowana skrzynka samochodu PW-1. Zmieniono przełożenia:
szosa - 0,878, teren - 0,388.
Wały napędowe: jak w PW-1.
Tylny most, przednia oś: jak w modelu 234, ze zmienionymi przełożeniami - 5,125.
Koła, zawieszenie przednie i tylne, układ kierowniczy, zasadniczy i pomocniczy układ hamulcowy: jak w PW-1.
Rama: zmodyfikowana rama z PW-1. Zmieniono lokalizację wsporników przekładni kierowniczej i nadwozia oraz zawieszenia osi (zwiększono rozstaw osi o 100 mm).
Nadwozie: typu wagonowego, trzydrzwiowe (tylne dwuskrzydłowe), stalowe, spawane. Przednia szyba gięta, hartowana. Szyby w oknach bocznych opuszczane. Kabina kierowcy dwumiejscowa oddzielona stałą ścianką od przedziału sanitarnego. Ogrzewanie kabiny kierowcy dwiema nagrzewnicami.
Instalacja i wyposażenie elektryczne: jak w samochodzie PW-1, zgodne z wymaganiami WTT.
Wymiary samochodu (mm): długość x szerokość x wysokość - 4810x1880x2550, rozstaw osi-2800, rozstaw kół przednich (tylnych)
-1480 (1460), zwis przedni (tylny)-855 (1180), prześwit poprzeczny (podłużny) - 205 (405).
Wymiary przestrzeni ładunkowej (mm):
długość x szerokość x wysokość - 2545x x1600x1440, powierzchnia ładunkowa - 4,0 m2, objętość przestrzeni ładunkowej -5,8 m3.
Masy samochodu (kg): własna - 1680, całkowita - 2500, ładowność (z kierowcą) - 820.
Pozostałe dane: eksploatacyjne zużycie paliwa -13,8 l/100km, prędkość maksymalna (minimalna) - 94,2 (3,1) km/h, czas rozpędzania (masa całkowita) do osiągnięcia V=80 km/h
-30,1 s.
Dane techniczne samochodu Nysa 325 (prototyp 1982 r.)
Silnik: typu AA. Pozostałe dane jak w samochodzie Nysa 25.
Sprzęgło i skrzynka biegów: jak w samochodzie Nysa 25.
Skrzynka rozdzielcza, wały napędowe: jak w samochodzie PW-1.
Tylny most, przednia oś, koła, zawieszenie przednie i tylne, układ kierowniczy, zasadniczy i pomocniczy układ hamulcowy: jak w samochodzie PW-2.
Rama: zmodyfikowana rama z samochodu Nysa 25.
Nadwozie: zmodyfikowano nadwozie modelu "25", czterodrzwiowe (tylne dwuskrzydłowe), stalowe, spawane. Pozostałe dane jak w Nysie 25.
Instalacja i wyposażenie elektryczne: jak w Nysie 25.
Wymiary samochodu (mm): długość x szerokość x wysokość - 4745 x 1895 x 2545, rozstaw osi - 2800, rozstaw kół
przednich i tylnych - 1530, zwis przedni (tylny) - 795 (1160), prześwit poprzeczny (podłużny)-210 (420).
Wymiary przestrzeni ładunkowej (mm):
długość x szerokość x wysokość - 2545 x 1600 x 1440, powierzchnia ładunkowa-4,0 m, objętość przestrzeni ładunkowej 5,8 m.
Masy samochodu (kg); własna - 1700, całkowita - 2500, ładowność (z kierowcą) -800.
Pozostałe dane: eksploatacyjne zużycie paliwa - 14,9 1/100 km, prędkość maksymalna (minimalna) - 98, 1 (2,4) km/h, czas rozpędzania (masa całkowita) do osiągnięcia V=80 km/h-31,1 s.
|
Lublin 25-35
|
Lublin 25-35
|
Lublin 25
|
Lublin 35
|
Prototypy z Nysy
|
Prototypy z Nysy
|
Nysa 25 4x4
|
Nysa 25 4x4
|
Nysa 25
|
Nysa 25 4x4
|
Nysa 325
|
Nysa 325
|
Nysa 325
|
Nysa 325
|
Nysa 325
|
Nysa 325
|
To juz prawie Lublin
|
To juz prawie Lublin
|
To juz prawie Lublin
|
To juz prawie Lublin
|
To juz prawie Lublin
|
To juz prawie Lublin
|
To juz prawie Lublin
|
To juz prawie Lublin
|
To juz prawie Lublin
|
To juz prawie Lublin
|
|
|
|