Warszawa M20U

Warszawa M20U

Warszawa "U"nowocześniona

Model Warszawa M 20 U ( "U" oznacza unowocześniony ) ma całkowicie zmieniony kształt ozdobnej kraty dookoła wlotu powierza ( w środku umieszczono trzeci reflektor ! ); inaczej ukształtowano przednią część błotników, umieszczając nad reflektorami modne wtedy daszki odblaskowe; inny kształt mają też zderzaki i fartuchy. W tylnej części błotników umieszczono we wspólnej oprawie światła pozycyjne, kierunkowskazy migowe, światła stop oraz reflektor do jazdy w tył. Na błotnikach przednich poja­wił się stylizowany napis "Warszawa", który do samochodów produkowanych seryjnie wprowadzano dopiero w roku 1960. Najważniejszą jednak zmianą w nadwoziu tego prototypu, była jedno­lita wygięta pod kątem, płaska przednia szyba pozbawiona słupka. Niestety, rozwiązanie to okazało się niezbyt "szczęśliwe" i zastosowane potem w produkowanym modelu z roku 1957 nie zdało egzaminu. Bez zmian pozostawiono dotychczasowy kształt dachu, drzwi oraz szyb bocznych i tylnej. Nadwozie, czego niestety nie widać na zdjęciach pomalowano na kolory jasno niebieski i błękitny.

We wnętrzu zwraca uwagę dwuramienna kierownica, inny kształt deski rozdzielczej, lepsze wykończenie. Zmianie uległa konstrukcja siedzeń ( zastosowanie gumy gąbczastej i obniżenie ciężaru tapicerki ) oraz mechanizmu ich przesuwania.

Udoskonalono urządzenie ogrzewcze samochodu, umieszczając w nim zawór regulujący przepływ ciepłej wody przez nagrzewnicę. Temperaturę wewnątrz nadwozia reguluje się ilością przepływającej wody, a nawietrznik polepsza przewietrzanie wnętrza samochodu.

Poważnym zmianom uległ też silnik M20U. Rozwija on moc 65 KM przy 3800 obr/min. Stopień sprężania wynosi 7:1. To poprawienie własności silnika jest efektem zmiany kształtu komory spalania w głowicy, zmiany czasu otwarcia zaworów, zmiany kształtu i materiału rury ssącej oraz zastosowaniu bardziej nowoczesnego, niż dotychczas gaźnika. Uzyskano też mniejsze średnie zużycie paliwa, które waha się w granicach 11- 13 l/100 km.

Zwiększenie oszczędności jest też efektem zastosowania w M20U nadbiegu, poza normalną skrzynią przekładniową. To rozwiązanie przyczyniło się też do uzyskania dwóch dodatkowych przełożeń w układzie silnik - koła napędowe. Wzrosła też znacznie szybkość maksymalna - nowa Warszawa może poruszać się z prędkością do 130 km/h. Nadbieg dał możliwość uzyskania wyższej średniej prędkości jazdy, a skrócenie wału napędowego spowodowało podwyższenie obrotów krytycznych wału, zmniejszając możliwość istnienia drgań, a więc wygodę jazdy.

Był to wtedy najszybszy samochód w FSO. Pan Marian Repeta wspomi­na go przy okazji "wydarzeń poznańskich 1956 roku", kiedy owa szybkość była dość istotną, gdy do Poznania na robotniczy wiec udawał się Lechosław Goździk (starsi czytelnicy zapewne pamiętają atmosferę tamtych bardzo znaczących dla naszego kraju dni, jak i rodzące się nadzieje na przyszłość).

Przebudowa silnika pociągnęła za sobą konieczność zmiany układu chłodzenia przez zwiększenie wydajności wentylatora i inny kształt chłodnicy. Wiele uwagi poświęcono też zmianom zawieszenia samochodu. Przekonstruowano dolne i górne wahacze przednie, zastosowano amortyzatory teleskopowe z przodu i tyłu, a resory tylne mają inną charakterystykę, mająca na celu obniżenie tylnej części samochodu w stanie nieobciążonym. Unowocześniona Warszawa posiada przebudowane hamulce kół przednich, wyposażone w dwie szczeki współbieżne.

Dostęp do silnika w modelu M20U został znacznie uproszczony. W wyniku zmiany kształtu przedniej części błotnika oraz przesunięcia chłodnicy do przodu zwiększyła się znacznie przestrzeń między silnikiem a blachami nadwozia.

Z innych ciekawostek konstrukcyjnych tego modelu wymienić można inne rozwiązanie włącznika rozrusznika. Zamiast przycisku, znajdującego się powyżej pedałów hamulca i przyspieszenia zastosowano po raz pierwszy przełącznik uruchamiany kluczykiem. Przewidziano także zastosowanie kierunkowskazów wyłączany automatycznie po wykonaniu zakrętu.

Jak wiadomo taka Warszawa nigdy nie była produkowana. Jednak większość z zastosowanych w niej "wynalazków" został później zastosowania w seryjnych modelach. Niestety Warszawa M20 U powstała tylko w jednym przedprotorypowym egzemplarzu i nie dotrwała do naszych czasów. Dziwić może jednak pewien fakt, że na zdjęciach obok znajdują się właściwie dwa różne samochody (na niektórych zdjęciach brak 3-ciego środkowego swiatła przedniego, inny jest wlot powietrza, na oponach są białe nakładki a zderzaki nie mają kłów. Jest to jednak ten sam samochód (choc nawet numery rejestracyjne są różne) a fotografie pochodzą poprostu z różnych okresów badań prototypu.



POWRÓT DO MENU                 lub                 DALSZY CIĄG HISTORII

Jedyne kolorowe zdjecie

Wskrzeszona komputerowo

Szkic

Warszawa M20U

Ogon

Brewki

Warszawa M20U

Warszawa M20U

Warszawa M20U

Warszawa M20U

Bez oka cyklopa

Warszawa M20U
Copyright 2004 - Luchio - All rights reserved.