|
W SKR Szczawne k. Komańczy wykonano nowy model pojazdu dostawczego przy wykorzystaniu podzespołów samochodu Żuk przeznaczonego do remontu i wymiany nadwozia. Powstał nowy typ samochodu: ciągnik siodłowy z naczepą. Masa całkowita zestawu wynosi 3,5 t. Do budowy ciągnika siodłowego wykorzystano podwozie samochodu Żuk: rama, zawieszenie przednie, zawieszenie tylne, układ kierowniczy i układ hamulcowy pozostają bez zmian. Zespół napędowy został przesunięty do tyłu 0 450 mm, co pozwoliło na zmianę konstrukcji kabiny kierowcy. W wyniku przesunięcia silnika skróceniu uległ wał napędowy oraz uzyskano możliwość wyciszenia tej jednostki napędowej. Zastosowano silnik S-21, który ma dobre watory eksploatacyjne, jednak jego moc jest niewystarczająca. Przy dalszych pracach należałoby zwiększyć moc jednostki napędowej do 70-80 kW. Poza tym należy zastosować 5-biegową skrzynię biegów.
Wykonano zupełnie nową kabinę kierowcy. Dzięki przesunięciu silnika powstała możliwość budowy kabiny przestronnej, lepiej dostosowanej do potrzeb kierowcy. W porównaniu z istniejącą, wnętrze nowej jest o wiele obszerniejsze. Mieści ona oprócz dwu foteli kierowcy i pasażera (istnieje możliwość montażu dwu foteli pasażerskich) także dwie leżanki o wymiarach 450 x 1680 mm. Przymocowano je do ścianki tylnej. Zastosowano dużą szybę przednią i dosyć duże szyby boczne, co sprawia, że kierowca ma duże pole widzenia i wrażenie dobrego samopoczucia. Fotele kierowcy i pasażera mają regulację kąta pochylenia oparcia, zaś fotel kierowcy jeszcze regulację wysokości. Zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego, filtr powietrza, zbiorniczki płynu hamulcowego znajdują się na tylnej ściance kabiny kierowcy od strony naczepy. Miarka poziomu oleju i korek wlewu oleju znajdują się też w pobliżu tylnej ściany kabiny, tak że wszystkie czynności można wykonać z jednego miejsca. Akumulator został umieszczony poza kabiną kierowcy. Skrytka znajduje się pod siedzeniem kierowcy. Do budowy poszycia kabiny wykorzystano blachy stalowe o grubości 1,5 i 0,8 mm. Wnętrze wyścielono wykładziną.
Do ramy ciągnika przymocowano ramę szczątkową z siodłem. Naczepa jest nową konstrukcją, dostosowaną do przewozu ładunku o masie 1,5 t. Może to być: platforma, skrzynia i skrzynia z opończą. W porównaniu do skrzyni ładunkowej seryjnego samochodu dostawczego z podwyższonym dachem i o wydłużonym zwisie tylnym naczepa jest bardziej pojemna i daje możliwość szybszego załadunku i wyładunku. Konstrukcja nośna naczepy została wykonana z rur stalowych, ceowników i kątowników, poszycie podłogi i burt z tarcicy bukowej. Oś naczepy jest zawieszona na dwu resorach piórowych półeliptycznych, które są elementami sprężystymi i wiodącymi. Jako elementu tłumiącego zastosowano amortyzatory teleskopowe typ 28 ustawione skośnie (podobnie jak w tylnym zawieszeniu Żuka). Istnieje możliwość montowania opończy. Naczepa jest wyposażona w hamulec bębnowy sterowany hydraulicznie. Układy sterowania hamulcami ciągnika i naczepy są ze sobą połączone złączem. Naczepa jest wyposażona w hamulec postojowy działający na oba koła, uruchamiany tak jak w przyczepach. Masa wlasna naczepy wynosi 400 kg. Zwiększenie ładunku do 1,5 t, zmiana kabiny kierowcy doprowadziły do zwiększenia oporów ruchu. Zużycie paliwa wzrosło do 16 dm'/100 km. Jednak zwiększone zużycie paliwa jest rekompensowane przez możliwość przewozu większego ładunku i przez zwiększenie przestrzeni ładunkowej.
|