真k      2 z 3

真k A 11

Kolejnym kierunkiem dzia豉nia lubelskich konstruktor闚 by這 budowanie innych odmian nadwoziowych 真ka, aby mo磧iwie jak najlepiej zaspokoi potrzeby transportowe krajowych i zagranicznych odbiorc闚. W pierwszej po這wie lat sze嗆dziesi徠ych istnia這 du瞠 zapotrzebowanie na furgony ma貫j 豉downo軼i. Produkowano tak瞠 pojazdy w Nysie, ale ich liczba nie pokrywa豉 potrzeb. Niekt鏎e du瞠 przedsi瑿iorstwa transportowe we w豉snym zakresie wykonywa造 furgony na ramach 真k闚. W tej sytuacji w kr鏒kim czasie opracowano w FSC.dokumentacj techniczn furgonu 真k, kt鏎y otrzyma oznaczenie typu A 05 (rys. 5). Prezentacja tego pojazdu nast徙i豉 na XXXIV Mi璠zynarodowych Targach Pozna雟kich w 1965 roku. Do ko鎍a tego roku wykonano seri informacyjn modelu A 05 w liczbie 50 sztuk.
Nadwozie furgonu zaopatrzone zosta這 w drzwi boczne umieszczone w prawej 軼ianie nadwozia i zawieszone na przedniej swojej kraw璠zi oraz w dwuskrzyd這we drzwi tylne dzielone w p豉szczy幡ie poziomej. G鏎ne skrzyd這 drzwi tylnych by這 oszklone. Przestrze 豉dunkowa oddzielona zosta豉 od kabiny kierowcy przegrod si璕aj帷 nieco powy瞠j oparcia foteli. Produkcj seryjn tego bardzo przydatnego furgonu o 豉downo軼i 850 kg rozpocz皻o w 1966 roku.
Rok 1965 zamkn掖 si wykonaniem w FSC Lublin 8261 sztuk samochod闚 dostawczych 真k. Z tej liczby 2000 pojazd闚 wyeksportowano poza granice kraju. Odbiorca egipski zwr鏂i si do producent闚 真k闚 z zam闚ieniem na samochody ga郾icze przystosowane do tamtejszych warunk闚 i klimatu Zak豉dowe biuro konstrukcyjne w kr鏒kim czasie opracowa這 konstrukcj takiego pojazdu. Nowa odmiana nadwoziowa oznaczona zosta豉 symbolem A 14.
W celu zapewnienia dobrej dynamiki w modelu tym zastosowano g鏎nozaworowy silnik typu S-21 o mocy 51,5 kW.
W konstrukcji tej odmiany 真ka wykorzystano elementy nadwozi pick-upa i furgonu. Z pick-upa adaptowano skrzyni 豉dunkow, a z furgonu kabin, dach i tylne naro積iki nadwozia. W 鈔odkowej cz窷ci nadwozia zabudowano szafki na w篹e t這czne. Za tyln 軼ian kabiny kierowcy zamontowana by豉 豉wka z mi瘯kim pokryciem tapicerskim dla dw鏂h cz這nk闚 za這gi. Pod odchylanym siedzeniem znajdowa si schowek na wyposa瞠nie motopompy. W obu 軼ianach bocznych wykonano drzwi umo磧iwiaj帷e dost瘼 do 豉wki za這gi. Tylna cz窷 nadwozia zajmowa豉 motopompa ustawiona na prowadnicach, co u豉twia這 jej wyj璚ie na zewn徠rz pojazdu poprzez odchylan tyln klap. Zastosowano motopomp typu M 800 E nap璠zan dwusuwowym silnikiem S-1 5, wyposa穎nym w rozrusznik elektryczny. Pompa typu P03 Polonia mia豉 wydajno嗆 800 dm3/min przy ci郾ieniu 0,8 MPa. Otwory w tylnej cz窷ci 軼ian bocznych u豉twia造 po陰czenie motopompy z w篹ami.
Na dachu pojazdu zamocowano tr鎩cz窷ciow drabin po瘸rnicz o d逝go軼i 8 m. Dalsze wyposa瞠nie po瘸rnicze stanowi造: zbiornik 鈔odka pianotw鏎czego 0 obj皻o軼i 40 dm3, stojak hydrantowy, ga郾ice tetrowe, w篹e ssawne i t這czne, pr康ownice, bosak, top鏎 i inne.
Samoch鏚 真k A 14 m鏬 by u篡wany jako samodzielna jednostka do zwalczania mniejszych po瘸r闚 lub do wsp馧dzia豉nia z innymi jednostkami. D逝go嗆 pojazdu wynosi豉 4405 mm, a wysoko嗆 z drabinami 2440 mm. Dopuszczalna masa ca趾owita okre郵ona zosta豉 przez producenta na 2480 kg, a pr璠ko嗆 maksymalna na 95 km/h. Produkcj i eksport tych pojazd闚 rozpocz皻o w 1966 roku.
W rok p騧niej do produkcji wprowadzony zosta 真k z drewnian skrzyni 豉dunkow o p豉skiej pod這dze. Model ten z dolnozaworowym silnikiem typu M-20 mia symbol A 09, a z g鏎nozaworowym silnikiem typu S-21 nosi oznaczenie A 11. Kabin kierowcy ca趾owicie oddzielono od skrzyni 豉dunkowej. Do tylnej cz窷ci ramy przymocowano wysokie wsporniki wykonane z kszta速ownik闚 stalowych. Oparto na nich drewniany pomost skrzyni 豉dunkowej. Dzi瘯i pewnemu podniesieniu pomostu uzyskano jego p豉sk powierzchni. Zwi瘯szeniu uleg豉 szeroko嗆 skrzyni: powierzchnia 豉dowania wynosi豉 4,6 m2, tj. 0 0,6 m2 wi璚ej ni w modelu pick-up A 03. 圭iany boczne i tylna by造 otwierane. Standardowym wyposa瞠niem by造 stalowe pa陰ki oraz brezentowa opo鎍za.
ζdowno嗆 tego modelu by豉 najwi瘯sza w ca貫j rodzinie 真k闚 i wynosi豉 950 kg, a dopuszczalna masa ca趾owita zosta豉 okre郵ona na 2500 kg.
Przy rozstawie osi 2700 mm d逝go嗆 ca趾owita pojazdu wynosi豉 4450 mm, a wysoko嗆 z opo鎍z 2300 mm.
Wykorzystuj帷 do鈍iadczenia zdobyte przy samochodzie po瘸rniczym typu A 14 skonstruowano podobny pojazd przeznaczony dla krajowych stra篡 po瘸rnych. Samoch鏚 ten powsta w oparciu o zamkni皻e nadwozie furgonu i zosta oznaczony symbolem A 15. Pi璚ioosobowa za這ga samochodu mia豉 do dyspozycji wyposa瞠nie po瘸rnicze niemal identyczne jak w modelu A 14. Produkcj seryjn 真ka A 1 5 rozpocz皻o w 1 968 roku. W dwa lata p騧niej do produkcji wprowadzono nast瘼n odmian 真ka. By to furgon towarowo-osobowy b璠帷y rozwini璚iem nadwozia modelu A05/A06. W samochodzie tym oznaczonym symbolem A 07 wprowadzono w lewej 軼ianie bocznej dwa dodatkowe okna, a w prawej oszklone drzwi i jedno okno. Zastosowano dodatkow nisk przykr璚an przegrod dziel帷 przestrze 豉dunkow na cz窷 przedni-osobow i tyln towarow. Wewn徠rz nadwozia wzd逝 bocznych 軼ian przedzia逝 osobowego zamocowane zosta造 sk豉dane 豉wki dla 5 os鏏. Ten model 真ka wszed do produkcji w 1970 roku.
Roczna produkcja 真k闚 (wszystkich modeli) osi庵n窸a w 1970 roku wielko嗆 1 5 146 szt., z tego wyeksportowano 6244 pojazdy. Od tego roku cz窷 samochod闚 eksportowana by豉 w cz窷ciach. Podpisano bowiem kontrakt na dostaw do Egiptu cz窷ci i zespo堯w, z kt鏎ych montowano gotowe pojazdy. W pierwszym roku (1970) wys豉no 200 komplet闚 cz窷ci do montowni Ramzes mieszcz帷ej si pod Kairem. W nast瘼nym roku do Egiptu wys豉no ju 1250 komplet闚 cz窷ci.
Rok 1970 by dla lubelskiej FSC rokiem jubileuszowym. W po這wie pa寮ziernika ta鄉 monta穎w opu軼i 100 000 egzemplarz samochodu dostawczego 真k. W tym samym roku konstruktorzy przygotowali kolejn wersj nadwoziow tego pojazdu. By to samoch鏚 towarowo-osobowy (towos) nosz帷y oznaczenie A 07, zbudowany w oparciu o nadwozie furgonowe. W lewej 軼ianie nadwozia zamocowano dwa dodatkowe okna, a w prawej jedno. Drzwi boczne r闚nie wyposa穎no w okno z szybami przesuwanymi. W tylnej cz窷ci nadwozia przykr璚ona zosta豉 niska 軼ianka dzia這wa oddzielaj帷a cz窷 osobow od cz窷ci towarowej. Wzd逝 軼ian osobowej cz窷ci nadwozia umieszczono sk豉dane, tapicerowane 豉wki umo磧iwiaj帷e przew霩 5 os鏏. ㄠcznie mo磧iwo軼i przewozowe 真ka A 07 wynosi造 7 os鏏 oraz 350 kg baga簑. Ta wersja 真ka by豉 nap璠zana g鏎nozaworowym silnikiem typu S-21 o mocy 51,5 kW. Masa w豉sna towosu wynosi豉 1575 kg.
W tym okresie konstruktorzy FSC pracowali nad nowym nadwoziem dla 真ka. Zastosowano w nim sporo cz窷ci i zespo堯w samochod闚 z rodziny Fiata. Liczono w闚czas na rozszerzenie wsp馧pracy z t firm tak瞠 w zakresie samochod闚 dostawczych. Zaproponowano nowe kszta速y nadwozia pickup i furgon. W tej wersji zastopowano m.in. prostok徠ne reflektory zespolene z lampami kierunkowskaz闚 (pochodz帷e z samochodu Autobianchi A 111), kierownic oraz zestaw wska幡ik闚 z Polskiego Fiata 125p. Wysoki koszt wykonania nowego oprzyrz康owania spowodowa造, 瞠 zrezygnowano z tego projektu i rozpocz皻o prace nad cz窷ciow modernizacj dotychczasowego nadwozia.

Ci庵 dalszy historii 真ka
真k A 08
真k A 11
真k A 14
真k
真k
真k
真k
真k
真k
真k Prototyp
真k A 11
真k A 14