Polonez Cargo

Polonez Cargo

Polonez Cargo

Samochód wielofunkcyjny Cargo był pierwszym pojazdem z nowej rodziny samochodów użytkowych, produkowanych na bazie zmodernizowanego Poloneza MR93. W myśl przyjętych przy konstruowaniu tych pojazdów założeń, zasadnicza część samochodu wielofunkcyjnego powstaje na Żeraniu. Stąd trafia ona do oddziału montażu końcowego w' filii FSO - Zakładach Tapicerki Samochodowej w Grójcu, gdzie dobudowywana jest część podwyższająca i wydłużająca nadwozie oraz odbywa się wyposażenie go w zmienne elementy wyposażenia wewnętrznego i zewnętrznego. Taki proces technologiczny umożliwił znaczne obniżenie kosztów produkcji i przyspieszenie uruchomienia produkcji samochodów wielofunkcyjnych.

Polonez wielofunkcyjny jest samochodem osobowo-towarowym. Umożliwia on przewóz 5 osób w warunkach średniego komfortu i 80 kg bagażu znacznego wymiarowo, bo 0 objętości ponad 1 m3. Alternatywnie, po złożeniu siedzeń tylnych, możliwe jest przewożenie 2 osób i 300 kg ładunku. W zależności więc od potrzeb samochód wielofunkcyjny może być wykorzystywany jako samochód osobowy umożliwiający zabranie większego bagażu lub lekki samochód dostawczy. Powyższe cechy predestynują go jako uniwersalny pojazd dla mniejszych firm. Przewiduje się, że drugą pokaźną grupą użytkowników tych pojazdów będą przedsiębiorstwa usługowe wykorzystujące je do szybkiego transportu brygad roboczych, w tym wszelkiego rodzaju pogotowie techniczne, ze względu na możliwość jednoczesnego przewozu narzędzi i wyposażenia specjalistycznego oraz materiałów potrzebnych do wykonania prac.

Samonośne, pięciodrzwiowe nadwozie samochodu wielofunkcyjnego jest konstrukcji mieszanej, tj. stalowe i z tworzyw sztucznych. Jego część metalowa to nadwozie Poloneza bez dachu, elementów ściany tylnej oraz drzwi tylnych, za to z dospawanym i przykręconym szkieletem podwyższonej oraz wydłużonej części nadwozia. Poszycie metalowego szkieletu tworzy laminatowa skorupa. Jest ona mocowana do blaszanej części nadwozia metodą klejenia, nitowania lub przykręcania, w zależności od fragmentu. Z laminatu wykonane są również drzwi tyłu, wzmocnione tylko przy górnej krawędzi rurą stalową oraz obudowa wywietrznika dachowego. Cechą samochodu jest więc to, że jego zasadnicza konstrukcja zapewniająca wytrzymałość i bezpieczeństwo jadącym jest stalowa.

Wysokość wnętrza części ładunkowej samochodu wielofunkcyjnego wynosi 1140 mm, maksymalna jej szerokość mierzona w połowie wysokości ładowni ma 1280 mm, natomiast długość jest zależna od sposobu wykorzystania pojazdu. Przy przewożeniu pięciu osób wynosi 1300 mm, natomiast przy złożonych siedzeniach tylnych i jeździe z dwiema osobami 1900 mm. Duże, sięgające aż do dachu i na całą szerokość ściany tylnej drzwi tylne, zwężające się tylko w dolnej części (omijając lampy tylne) są otwierane z zewnętrz. W położeniu otwartym utrzymują je dwa amortyzatory gazowe. Krawędź drzwi znajduje się wówczas na wysokości 1950 mm nad nawierzchnią. Drzwi mają dużą szybę z Poloneza wyposażoną w'vvycieraczkę, zapewniającą dobrą widoczność do tyłu, oczywiście gdy ładownia nie jest wypełniona ładuniem. W takim przypadku można korzystać tylko z dwóch lusterek zewnętrznych po obu bokach nadwozia. Zderzak tylny w celu ułatwienia załadunku ma obniżoną górną krawędź w środkowej części. Podłoga przedziału bagażowego, znajdująca się na wysokości ok. 550 mm od ziemi, pokryta jest wkładziną z tworzywa. Siedzenia tylne rozkładane w całości, mają tylną stronę oparcia (tworzącą przedłużenie podłogi), również pokrytą tworzywem. Zarówno siedzenia przednie, jak i tylne są wyposażone w pasy bezpieczeństwa.

Jadących na przednich fotelach lub tylnych siedzeniach zabezpiecza przed przewożonym ładunkiem opuszczana odpowiednio z przodu lub z tyłu, przewożona poziomo pod sufitem przegroda, wykonana z pasów na stelażu rurowym. Dolna część boków wnętrza przedziału ładunkowego oraz wnęki kół i amortyzatorów są osłonięte kształtkami z tworzywa sztucznego, a pokrycie tapicerskie górnej części boków wnętrza i sufitu jest wykonane w postaci płatków pokrytych łatwo zmywalnym winidermem. Przedział bagażowy jest oświetlony trzema lampami podsufitowymi, usytuowanymi z przodu, pośrodku podsufitki i przy drzwiach tyłu. Wentylację zapewnia układ nawiewowy z dmuchawą jak w samochodzie Polonez oraz dodatkowy wywietrznik dachowy z wentylatorem elektrycznym. Układ ogrzewania wnętrza jest identyczny jak w Polonezie osobowym. Wnętrze samochodu wielofunkcyjnego, pochodzącego w znacznej części z samochodu osobowego i mające całkowicie pokrytą płatami tapicerskimi również przestrzeń bagażową, jest jak na ten rodzaj pojazdów luksusowo wykończone. Jest szczelne, dobrze zabezpieczając przewożony bagaż. W przyszłości przewidziane jest jeszcze wyposażanie wnętrza w półkę nad siedzeniami przednimi.

W samochodzie wielofunkcyjnym Cargo wykorzystano podwozie samochodu Polonez, wzmacniając jedynie niektóre jego zespoły. Jako podstawowa jednostka napędowa stosowany jest silnik 1,6 typ CB gaźnikowy, o mocy 58 kW. Jako silniki alternatywne oferowane są 4 inne jednostki stosowane w Polonezach. Najważniejszym z silników alternatywnych jest niewątpliwie droższy, ale ekonomiczny (zwłaszcza przy większych przebiegach) silnik wysokoprężny 1,9 dm3 XUD9A firmy Citroen, o mocy 51 kW. Pozostałe oferowane na życzenie silniki to:
- ekologiczny silnik 1,6 typ CE z wtryskiem paliwa i katalizatorem, na benzynę bezołowiową, spełniający najnowsze wymagania europejskie pod względem czystości spalin, o mocy 57 kW;
- silnik benzynowy 1,6 typ CF z wtryskiem paliwa, o mocy 57 kW

Do wszystkich tych silników stosowane są sprzęgła jednotarczowe, sterowane mechanicznie, pochodzące z samochodu Polonez. Skrzynia biegów 5-biegowa , pochodząca z samochodu Polonez, w niektórych wersjach silnikowych różni się jedynie przełożeniem napędu prędkościomierza. Tylny most z przekładnią główną pochodzi z nowego Poloneza MR93, to znaczy jest on wydłużony stosownie do powiększonego 0 60 mm rozstawu kół. Przełożenie główne jest zmienne w zależności od zastosowanego silnika. Dla silnika podstawowego 1,6 dm3 gaźnikowego oraz jednostki wysokoprężnej przełożenie to wynosi 4,1, a przy silniku 1,6 z wtryskiem benzyny 4,55. Koła jezdne 5J x13 oraz ogumienie o rozmiarze 185/70 x13 również pochodzą z samochodu Polonez.

Zawieszenie przednie niezależne z wahaczami poprzecznymi, sprężynami śrubowymi, amortyzatorami teleskopowymi i drążkiem stabilizatora oraz z kołami jezdnymi o rozstawie 1375 mm, różni się od stosowanego w najnowszych Polonezach jedynie sprężynami. Sztywność sprężyn jest powiększona przez zwinięcie ich z drutu grubszego 0 1 mm. Jak w Polonezie MR93, przeguby kulowe wahaczy są nitowane, tańsze więc przy naprawie, która sprowadza się teraz do wymiany samego przegubu zamiast kompletnego wahacza.

Tylne zawieszenie z osią sztywną i drążkami reakcyjnymi rozwiązano jak w Polonezie ze zwiększonym do 1352 mm rozstawem kół; stosownie jednak do zwiększonych obciążeń tylnej osi wprowadzono trzypiórowe resory wzdłużne w miejsce dwupiórowych oraz amortyzatory teleskopowe o dostosowanej charakterystyce. Resor taki był stosowany w FSO 125 Kombi, pióro pierwsze i drugie ma grubość 8,8 mm, trzecie 7,8 mm, a ich szerokość wynosi 60 mm. Układ kierowniczy z regulacją położenia koła kierowniczego pozostaje bez zmian jak w Polonezie, wyposażony jest w koło kierownicze o pogrubionym obwodzie. Samochód jest zwrotny, jego średnica zawracania wynosi 10,6 m. W drugim etapie będzie wprowadzona zmiana umożliwiająca dalsze jej zmniejszenie do 9,8 m. Uzyska się to przez powiększenie maksymalnego kąta skrętu koła przedniego do 42°, co umożliwia zwiększony rozstaw kół i przeniesienie zacisku hamulcowego przed oś koła.

Układ hamulców zasadniczych z przednimi i tylnymi hamulcami tarczowymi, z podciśnieniowym układem wspomagającym, z układem sterującym dwuobwodowym, wyposażonym w korektor ciśnienia w układzie kół tylnych, różni się od układu samochodu Polonez MR93 jedynie nastawami korektora ciśnienia.

Układ kierowniczy z regulacją położenia koła kierowniczego pozostaje bez zmian jak w najnowszym Polonezie, wyposażony jest w koło kierownicze o pogrubionym obwodzie. Samochód jest zwrotny, jego średnica zawracania wynosi 10,6 m.




POWRÓT DO MENU                 lub                 DALEJ DO PROTOTYPÓW

Polonez Cargo


Polonez Cargo


Polonez Cargo


Polonez Cargo


Polonez Cargo


Polonez Cargo


Polonez Cargo


Polonez Cargo - montaż


Polonez Cargo - montaż


Polonez Cargo


Polonez Cargo


Polonez Cargo


Klapa zamianiająca Caro w Kombi


Klapa zamianiająca Caro w Kombi

Copyright 2004 - Luchio - All rights reserved.