Polski Fiat 132p

Polski Fiat 132p

Montaż PF 132p

Samochód Fiat 132 stanowi rozwinięcie konstrukcyjne dotychczasowego modelu Fiat 125. Powtarzam Fiat 125 a nie 125p, gdyż te dwa wozy różnią się w dość istotny sposób silnikami oraz tylnym zawieszeniem. W naszych modelach 1300/1500 zastosowany jest wypróbowany, konwencjonalny silnik 4-cylindrowy o wałku rozrządczym w kadłubie i z popychaczowym rozrządem. W Fiacie 125 oraz w jego następcy 132 stosowany był silnik o dwóch wałkach rozrządczych w głowicy, napędzany nowoczesnym sposobem za pośrednictwem paska zębatego. Podparcie wału korbowego na 5 łożyskach oraz wyższy stopień sprężania umożliwiają w nowym silniku uzyskiwanie większej mocy. Z chwilą gdy konstruowano Fiata 132 przerobiono nieco silnik Fiata 125 i opracowano od razu dwie jego wersje, o pojemności 1600 i 1750 cm2, przy czym tą ostatnia nazywa się w literaturze Fiata wersją 1800. Szybkość maksymalna wozu z mniejszym silnikiem podawana jest na 160 km/h.

Polski Fiat 132p, ma klasyczny układ zespołów, podobny jak jego poprzednicy. A więc silnik z przodu; później 4-biegowa skrzynia przekładniowa, dwudzielny wał napędowy nie wymagający smarowania i tylny most typu sztywnego zawieszony na sprężynach śrubowych i - prowadzony przez drążki reakcyjne. Wyeliminowano resory stanowiące istotną część zawieszenia, zarówno modeli 125p jak i 125. Lekka oś Polskiego Fiata 132p stanowi więc optimum tego co daje się osiągnąć przy konstrukcji tego rodzaju.

Nadwozie Polskiego Fiata 132p o giętych - szybach bocznych i wypukłych bokach, ukształtowane zostało z myślą o jak największej odporności na zderzenia. Kabina pasażerska jest bardzo sztywna, natomiast przednia i tylna część nadwozia stosunkowo łatwo odkształcają się, pochłaniając w ten sposób energię. Wymogami bezpieczeństwa można właśnie tłumaczyć fakt, że dolna krawędź okien bocznych przebiega stosunkowo wysoko. Polski Fiat 132p ma hamulce tarczowe przy wszystkich czterech kołach, uruchamiane dwuobwodową pompą hamulcową. W układzie hamowania kół tylnych przewidziano ogranicznik siły hamowania, sterowany w zależności od obciążenia tyłu wozu. Pompa hamulcowa ma mechanizm wspomagający.

Silnik samochodu jest jednostką krótkoskokową, wytrzymującą wysokie obroty bez żadnych zastrzeżeń. Do obniżenia poziomu głośności pracy silnika przyczynia się również użycie wentylatora chłodnicy z elektrycznym napędem. Wentylator ten pracuje niezwykle rzadko.






POWRÓT DO MENU                 lub                 DALSZY CIĄG HISTORII

Polski Fiat 132p

Polski Fiat 132p

Polski Fiat 132p

Polski Fiat 132p

Polski Fiat 132p

Polski Fiat 132p

Polski Fiat 132p
Copyright 2004 - Luchio - All rights reserved.