|
Montaż Zastavy 1100 P
Montaż "Zastavy 1100" odbywał się w warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych, w liczbie ok.10 tysięcy sztuk rocznie. Otrzymywaliśmy te samochody jako komponenty, czyli nie w pełni zmontowane. Jest to wynik 15 letniej już współpracy pomiędzy polskim i jugosłowiańskim przemysłem motoryzacyjnym. Zakrojoną na szeroką skalę współpracą zakładów motoryzacyjnych Polski i Jugosławii objęto wytwarzanie układów hamulcowych, osprzętu elektrycznego, skrzyń biegów i amortyzatorów. Zawarto porozumienia pomiędzy producentami autobusów obu krajów. Szczególnie ważne we współpracy polsko-jugosłowiańskiej były kontakty pomiędzy Fabryką Samochodów Osobowych w Warszawie a Zakładami "Crvena Zastava" w Kragujevacu, rozpoczęte już w czasie zawierania przez FSO umów licencyjnych z koncernem Fiat.
Montaż "Zastany 1100" w Polsce, podobnie jak montaż "Polskiego Fiata 125p" w Jugosławii, traktowano jako powiększenie liczby różnych odmian wytwarzanych pojazdów. "Zastavy 1100" zmontowane w Polsce oznaczone są dodatkowo literką "p" a zmontowane w Kragujevacu "Polski Fiaty 125p" noszą nazwę "Zastav 125p".
"Zastavy 1100" ze znaczkiem "p" wyjeżdżające z FSO już od 1973 roku, były zbliżone konstrukcyjnie do produkowanego we Włoszech od 1969 samochodu "Fiat 128". Samochód ten zajmuj wśród modeli Fiata bardzo ważną pozycję. Był to bowiem pierwszy samochód osobowy tej firmy, mający przedni układ napędowy. Dwa lata później w belgradzkim salonie samochodowym Jugosławia zademonstrowała Fiata 128 we własnym wydaniu. Prezentowane w 1971 roku cztery samochody nosiły oznaczenie "Zastana 101" i różniły się od włoskiego wzorca rozwiązaniem tylnej części nadwozia.
"Fiat 128" ma klasyczne nadwozi typu sedan, składające się z "trzech pudełek", tj. przedniej części silnikowej, środkowej pasażerskiej i tylnej bagażowej, natomiast "Zastava 101", nazywana później "1100", ma tylną część bagażową integralnie związaną z częścią pasażerską nadwozia, a więc półkombi.
Właściwości użytkowe "Zastavy" są takie same, jak nadwozia typu kombi, a więc w tylnej ścianie nadwozia drzwi są otwierane są do góry i przytrzymywane dwiema podporami w pozycji otwartej. W "Zastawie" można składać tylne siedzenie, więc możliwości przewożenia
bagażu są bardzo duże. Po złożeniu tylnego siedzenia otrzymuje się pomieszczenie bagażowe długości 1340 mm.
Później pojawiła się na polskich drogach nowa odmiana "Zastany 1100" nosząca nazwę "Mediteran". Samochód ten to nie jest nic innego jak trzydrzwiowa wersja nadwoziowa dotychczas wytwarzanej 5-drzwiowej "Zastavy 1100p".
Dane techniczne samochodu "Zastana 1100p Maditeran" :
- Nadwozie samonośne 3-drzwiowe, 5-miejscowe.
- Silnik 4-suw., 4-cyl, rzędowy, chłodzony cieczą, ustawiony poprzecznie z przodu, zblokowany ze skrzynią biegów i przekładnią główną, napędza koła przednie.
- Średnica cyl. x skok tłoka/poj. skokowa - 80 x 55,5 mm11116 cm'. - Moc maks. - 40,5 kW (55 KM-DtNj przy 6000 obr./min.
- Skrzynka przekładniowa 4-biegowa całk. synchronizowana, sterowana dźwignią umieszczoną w podłodze.
- Zawieszenie przednie; zwrotnice kolumnowe typu Mc Pherson (wysokie kolumny amortyzatorów z górnymi sprężynami śrubowymi), wahacze poprzeczne, stabilizator.
- Zawieszenie tylne; trójkątńe wahacze poprzeczne, 2-piórowy resor poprzeczny, amortyzatory teleskopowe.
- Hamulce dwuobwodowe, przednie tarczowe, tylne bębnowe z regulatorem siły hamowania. Hamulec ręczny, mechaniczny na koła tylne.
- Ogumienie o wymiarach 145 SR 13.
- Długość/szer./wys. pojazdu - 383,6/159/137,2 cm.
- Rozstaw osi - 245 cm.
- Masa własna pojazdu - 820 kg.
- Prędkość maksymalna -135 km/h.
POWRÓT DO MENU
|
|
|
Zastava 1100 P
Zastava 1100 P
Zastava 1100 P
Zastava 1100 P
Zastava 1100 P
Zastava 1100 P
Zastava 1100 P
Zastava 1100 P
Zastava 1100 P
Zastava 1100 P
|
|