|
Montaż PF 131p
Samochód ukazał się w okresie kryzysu w przemyśle samochodowym. Koncern Fiata odczul ten kryzys wyraźnie. Mimo że na placach fabrycznych stało wiele nie sprzedanych samochodów, zdecydowano się jednak wprowadzić do produkcji nowy model Fiata 131, dokładnie go przygotowawszy pod względem konstrukcyjnym i technologicznym.
Silnik, zarówno w wersji 1300, jak i 1600, jest, można powiedzieć "spokojną" konstrukcją z wałkiem rozrządu umieszczonym w kadłubie, no i nie wysiloną. Z tej pojemności skokowej silniki Fiatów osiągały już wyższe moce.
Szkielet nośny nadwozia wykonany jest z dużej ilości kształtowników o przekroju zamkniętym. Konstrukcja taka nie tylko skutecznie chroni środkową część nadwozia przed uderzeniem z przodu lub z tyłu, ale także jest bezpieczna w razie przewrócenia się pojazdu.
Model 131 jest pierwszym samochodem Fiata, który ma zbiornik paliwa umieszczony naprawdę w bezpiecznym miejscu -- pionowo tuż za oparciem siedzenia. Wlew do zbiornika znajduje się wysoko w prawym tylnym słupku dachu, powyżej dolnej linii okien (patrz fot.). Nie jest to wygodne, a ponadto korek wlewu jest tylko wkręcony, a nie zamykany na kluczyk. Po napełnieniu 50-litrowego zbiornika paliwem, we wnętrzu nadwozia czuć zapach benzyny.
Oprócz dwóch rodzajów silników może mieć on trzy podstawowe wersje nadwoziowe: 2, 4 i 5-drzwiową wersję "Special" obejmującą pojazdy z silnikiem 1300 i 1600 oraz wiele innych kombinacji, z których warto wymienić jeszcze skrzynki biegów cztero- i pięciobiegową oraz automatyczną. Zewnętrznie wersję "Special" Fiata 131 można odróżnić od wykonania standardowego jedynie po reflektorach. "Special" ma dwie pary okrągłych reflektorów, a "Standard" jedną parę prostokątnych.
W Polce montowano werję 4-drzwiową Special, z okrągłymi reflektorami. Montowano go w latach 1973 - 1980.
POWRÓT DO MENU
                lub                
KOLEJNY FIAT
|
|
|
Polski Fiat 131 P W Polsce montowano wersję special z okrągłymi reflektorami
Polski Fiat 131 P
|
|