LD-100

LD-100

Pechowy następca Lublina

LD-100 to następca żuka i lublina, którego pod koniec lat 90. zaprojektowały lubelskie zakłady Daewoo we współpracy z brytyjską firmą LDV, produkującą lekkie samochody dostawcze i minivany.

Tak o aucie donosiła prasa: "Polska premiera LD 100 ma się odbyć w trakcie trwania Poznań Motor Show 2001. Plany zakładają produkcję wersji 3,5-tonowej LD 100 w nowym zakładzie w Lub- linie oraz odmiany BD 100 o dmc 2,9 t w za-kładach LDV w Anglii. Niestety, ze względu na trudności finansowe Daewoo, nie wiadomo czy data rozpoczęcia produkcji w zakładach LDV nie zostanie przesunięta. Mieliśmy okazję podejrzeć LD 100 jeszcze w "ubranku" maskującym. Kształt nadwozia budzi skojarzenia z nieco rozrośniętym Vito. W wersji furgon tylna część nadwozia nasuwa nieodparte skojarzenia z Transitem poprzedniej serii. Można zauważyć daszek skrywający tablicę przyrządów umieszczony w środkowej części tablicy rozdzielczej. Umieszczenie właśnie tam instrumentów kontrolnych jest spowodowane troską o obniżenie kosztów i pracochłonności przy przystosowywaniu samochodów do ruchu prawo- i lewostronnego. Prawdopodobnie z tych samych przyczyn furgon zostanie wyposażony w boczne drzwi przesuwne po obydwu stronach nadwozia."

LDV utworzył joint venture z Daewoo, które miało firmować produkcję lekkich samochodów dostawczych w Polsce i w Anglii. Obaj partnerzy gotowi byli zainwestować we wspólne przedsięwzięcie 400 mln funtów, ale bankructwo Daewoo w 2001 r. zniweczyło te plany. Szacowano wtedy, że w lubelskiej fabryce projekt LD-100 zaawansowany jest w 80 procentach, a do jego zakończenia i uruchomienia produkcji samochodu potrzeba było jeszcze ok. 120 mln dolarów.

Po negocjacjach doszło do porozumienia zarówno z syndykiem masy upadłościowej Daewoo w Korei, jak i z władzami polskimi w sprawie zakupu i przerzucenia całych hal produkcyjnych wraz z wyposażeniem z Lublina do Anglii, co LDV będzie kosztować 125 mln funtów. Szef LDV uważa zakończone negocjacje za "wyczerpujące i skomplikowane", ale ich efekt nazywa "dobrym". Syndyk masy upadłości Daewoo Lublin pod koniec kwietnia sprzedał za 4 mln dolarów brytyjskiemu koncernowi LDV prawa do produkcji samochodu dostawczego LD-100, który Koreańczycy mieli wytwarzać w Lublinie. Brytyjczycy kupili też wyposażenie, na którym miał być produkowany w Lublinie nowy samochód.

Dziś samochód jest już produkowany jako LDV Maxus i większość zdjęć obok przedstawia właśnie jego.

Może w przypadku tego samochodu pechowa okazała się nazwa? LD 100 oznacza dawkę toksycznej substancji wywołującą śmierć wszystkich osobników w określonym czasie. Warto tu zauważyć że to właśnie kłopoty z fabryką w Lublinie były gwoździem do trumny DMP.




POWRÓT DO MENU           lub           DALSZA CZĘ|Ć HISTORII

LD-100

LD-100
LD-100
LD-100
LD-100
LD-100
LD-100
LD-100
LD-100
LD-100
Copyright 2004 - Luchio - All rights reserved.