Tarpan Honker

Tarpan Honker

Zmierzch legendy



W 1997 r. trwał kryzys gospodarczy w Korei. Pogłębiały się kłopoty koncernu Daewoo Motor Corp. spowodowane strajkami i trudnościami płatniczymi. Kryzys dotknął również DMP w Lublinie.

W 2000 r. na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach pokazano wykonany w Wojskowych Warsztatach Technicznych w Zurawicy, prototyp pojazdu LO-SOT. Był to Lekko Opancerzony Samochód Osobowo-Terenowy - Tarpan Honker umożliwiający przewożenie pięciosobowej załogi z bojowym wyposażeniem. Do nadwozia zamocowano stelaż, do którego z kolei mocowane były płyty opancerzenia nadwozia, szybę przednią z ramą, opancerzone drzwi boczne i bieżnię z uchwytem 12,7 mm wkm.

Opancerzenie wykonano z kompozytów i stalowych blach. Dodatkowym wyposażeniem była brezentowa opończa. Konstrukcja nadwozia umożliwiała szybki demontaż i montaż różnych wersji bojowych: opancerzonej, transportowej, zwiadowczej itp.

Pod koniec roku DMP w Lublinie zaprezentowało Tarpana Honkera 2000. Samochód wyposażono w silnik 4CT 90-1 i pięciobiego-wą skrzynkę biegów typu FS 5-21. Zastosowana w tym silniku pompa wtryskowa f-my Bosch zmniejszyła zużycie paliwa i poprawiła dynamikę samochodu. Jako opcję miano montować silniki f-my VM. W skrzynce rozdzielczej zastosowano przystawkę odbioru mocy. Zawieszenie przednie i tylne samochodu wyposażono w stabilizatory a układ kierowniczy w urządzenie wspomagające. Wiązki przewodów instalacji elektrycznej były wodoszczelne. Stosowano koła 15" lub 16". We wnętrzu nadwozia zastosowano wykładziny podłogi, dachu i boków nadwozia. W dachu znajdowały się dwa uchylne okna ("szyberdachy"), po jednym nad kabiną kierowcy i nad przedziałem osobowo towarowym. Do przedniego zderzaka zamocowano elektryczną wyciągarkę i chromowaną, rurową osłonę ("kangurzycę") z dodatkowymi światłami.

8 XI 2000 r. w Korei ogłoszono bankructwo Daewoo Motor Corp. Koncern otrzymał zarząd komisaryczny, który miał przeprowadzić restrukturyzację DMC lub jego sprzedaż.

Stanowisko diagnostyczne rakiet Grom opracowane w Wojskowym Instytucie Technicznym Uzbrojenia (WITU) na wydłużonym podwoziu Daewoo Honkera.

Pod koniec tego roku do DMP w Lublinie wkroczył likwidator.

Ponownie historia zatoczyła koło. Znowu Tarpan Honker w niełasce kupujących.

Przejęcie przez DMP produkcji Honkerów nie wniosło niczego nowego w konstrukcji samochodu. Produkowano te same wersje i odmiany samochodu, czyniono te same wysiłki tworzenia wersji niszowych, jak to się dzisiaj modnie nazywa, znane z czasów FSR w Poznaniu. Wszystkie działania DMP sprowadzały się do maksymalnego wykorzystania nowych technologii wytwarzania stosowanych już w tym czasie w kraju, przy jednoczesnym minimalizowaniu nakładów na rozwój konstrukcji. Świadczy to o prawidłowym przygotowaniu konstrukcji (jeszcze z czasów PW-2) do produkcji. Minimalizowanie nakładów w DMP na rozwój Honkerów spowodował upadek Nysy, wstrzymanie produkcji Żuka (brak kontynuacji prac nad unifikacją Nysy. Żuka i Honkera) i brak nadziei na dobrą, w miarę tanią sanitarkę dla wojskowej i cywilnej służby zdrowia.

W maju 2002 r. miało miejsce kolejne wznowienie produkcji Lublinów w nowo zawiązanej spółce Andoria-MOT. W porozumieniu z syndykiem masy upadłościowej DMP w Lublinie, spółkę utworzyła WSW "Andoria" S.A w Andrychowie (po uzyskaniu kredytu bankowego) z wydzieloną częścią byłego DMP. Spółka miała zamiar uruchomić produkcję Honkerów po otrzymaniu odpowiednich zamówień. W sierpniu 2002 r. spółka wygrała przetarg na dostawę w ciągu trzech lat 279 egz. Honkerów dla wojska. Nie wiadomo, które firmy rywalizowały z Andoria-MOT. Nie wiadomo również, czy wygranie przetargu będzie równoznaczne z zamówieniem tych samochodów, ponieważ współczesny MON i inni potencjalni nabywcy Honkerów nauczyli się kupować drogie samochody zagranicznych producentów, tłumacząc to koniecznością ujednolicenia parku samochodowego z używanym w NATO.

W 1990 r. wyprodukowano 589 egz. Honkerów. W następujących latach wyprodukowano (egz.) tych pojazdów: 1992 r. -ok. 450, 1994 r. - 314, 1995 r. - 288, 1997 r. - 155, 1999 r. -ok. 800, 2000 r. -200. Brak dokładnych danych o wielkości produkcji Honkerów w pozostałych latach.





POWRÓT DO MENU                 lub                 DALSZA CZĘ|Ć HISTORII

Honker

Honker

Honker

Honker

Honker

Honker

Honker

Honker

Opancerzony

Opancerzony

Dla wojska
Copyright 2004 - Luchio - All rights reserved.