|
W prywatnych rękach
Po upadku fabryki Daewoo Motor Polska producentem Honkerów została firma Andoria-Mot, która przejęła część zakładu w Lublinie. Jej auta noszą nazwę Honker 2000 i po raz pierwszy pokazano je na targach Poznań Motor Show 2003. Zaprezentowano tam dwie wersje tego auta - pickupa i skrzyniowca.
Podstawowym pojazdem serii jest auto w wersji skrzyniowej i z dwuosobową kabiną. Długość całkowita samochodu wynosi 5.540 mm, a szerokość 1.870 mm. Wymiary skrzyni ładunkowej wynoszą: długość 2.730 mm, szerokość 1.870 mm. Masa całkowita pojazdu to 3.500 kg, zaś ładowność wynosi 1.100 kg.
Honker Pickup ma dwuosobową kabinę i odkrytą skrzynię ładunkową o długości 1.850 mm i szerokości 1.630 mm, z uchylną tylną klapą. Długość całkowita auta wynosi 4.790 mm, a szerokość 1.870 mm. Masa całkowita tego Honkera to 3.200 kg, zaś ładowność - 850 kg.
Tak jak do tej pory nadwozie oparte jest na sztywnej, stalowej ramie. Przednia i tylna oś ma zależne zawieszenie, resory piórowe podłużne, teleskopowe amortyzatory hydrauliczne dwustronnego działania oraz stabilizator. Atutem Honkera 2000 jest duży prześwit (220 mm pikap, 190 mm skrzyniowiec). Standardowo montowane jest wspomaganie układu kierowniczego. Pojazd jest wyposażony w terenowo-szosowe opony 7JJx15CH 235/75R15 lub 6Lx16 7.50R16C.
Sercem pojazdu jest turbodoładowany silnik wysokoprężny Andoria 4CT90-1BE6 o pojemności 2.417 ccm. Nowością jest pompa wtryskowa Bosch, która poprawiła parametry trakcyjne samochodu. Jak twierdzi producent, zmniejszyło się zużycie paliwa oraz toksyczność spalin (silnik spełnia normy Euro 3).
Napęd na wszystkie koła auta przenoszony jest za pośrednictwem pięciostopniowej, mechanicznej skrzyni biegów typu TS5-21 oraz przez mechaniczną skrzynię rozdzielczo-redukcyjną. Przekładnia jest zsynchronizowana z blokowanym mechanizmem różnicowym (przedni wał napędowy z przegubami równobieżnymi). Według danych fabrycznych prędkość maksymalna tego samochodu wynosi 120 km/h, a średnie zużycie paliwa to 12,5 l/100 km.
Honker 2000 standardowo jest wyposażany w wodoszczelne wiązki elektryczne, przednie światła przeciwmgłowe, stabilizator osi tylnej oraz wspomaganie układu kierowniczego. W opcji można jednak dodatkowo zamówić m.in.: przednią osłonę rurową (malowaną lub chromowaną), boczny stopień malowany lub chromowany, wyciągarkę elektryczną 12 V (3,6 kN, 30 m liny), szperacz ręczny z żarówką H3, sprzęg hakowy, niezależny podgrzewacz silnika, szklane luki dachowe, przystawkę odbioru mocy oraz blokadę tylnego mostu.
Podczas lubelskich targów motoryzacyjnych Autosalon 2004, które odbyły się pod koniec kwietnia w Lublinie, po raz pierwszy pokazano najnowszą, cywilną wersję Honkera 2000.
Pojazd nazwany został przez producenta (Intrall Polska) Honker Max. Jest to auto przeznaczone jest do eksploatacji w ekstremalnych warunkach terenowych - doskonale nadaje się na przykład dla leśników czy pogotowia energetycznego.
Maksa zbudowano na bazie Honkera 2000 z 2,8 metrowym rozstawem osi, o dopuszczalnej masie całkowitej 3200 kg. Chcąc uzyskać większą szczelność trzydrzwiowego nadwozia, zdecydowano się na zlikwidowanie zewnętrznych schowków. Wóz zyskał potężniejsze orurowanie: z przodu solidny taran, z tyłu mocne zderzaki, a co najistotniejsze, rurową klatkę mocowaną do ramy nośnej, zabezpieczono też oba boki i dach. Wywrotka w terenie wcale nie musi więc oznaczać końca jazdy. Max może też pokonywać brody wodne o większej niż Honker 2000 głębokości, bowiem wlot powietrza do silnika umieszczono na wysokości ok. 30 cm ponad maską. Opcjonalnie montowana w tym Honkerze elektryczna wyciągarka Ramsey REP 8000 jest mobilna: w ciągu kilkudziesięciu sekund można przemontować ją z przedniego, rurowego zderzaka na tylny, wyposażony w specjalne gniazdo. Modyfikacji uległo również podwozie, w którym obok sztywnych osi, resorów piórowych i hydraulicznych amortyzatorów zastosowano miechy pneumatyczne, zmieniające w zależności od potrzeb sztywność zawieszenia i prześwit poprzeczny. Regulacji kierowca dokonuje z kabiny. Ważący równo 2,5 tony pojazd napędza andrychowski turbodiesel o poj. 2,4 l, generujący moc 102 KM i 205 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Moc przenoszona jest na wszystkie cztery koła pojazdu za pomocą polskiej skrzyni biegów TS5-21 z Tczewa (o pięciu przełożeniach do jazdy w przód). Samochód posiada też reduktor o dwóch przełożeniach z blokadą międzyosiowego mechanizmu różnicowego oraz blokadę mechanizmu różnicowego tylnej osi.
POWRÓT DO MENU
                lub                
DALSZA CZĘ|Ć HISTORII
|
|
|
Honker 2000
Honker 2000
Honker 2000
Honker 2000
Honker 2000
Honker 2000
Honker 2000
Honker 2000
Honker 2000
Honker MAX
Honker MAX
|
|