|
Pojazd Wielozadaniowy 1
W PIMot rozpoczęto (realizując założenia z 1974 r.) konstruowanie 2 egz. prototypów PW-1 z układem napędowym 4x4. Konstrukcja tego samochodu była daleko idącym rozwinięciem modelu 234. Uwzględniono w nim pierwsze, uzgodnione już zmiany unifikujące podwozia przyszłych samochodów - Tarpa-na 20\ Nysy 25. Konstrukcja podwozia PW-1 umożliwiała maksymalną unifikację samochodów 4x4 i łatwą adaptację do układu 4x2. Już opracowane, własne (polskie) zespoły - skrzynka rozdzielcza (reduktor) i most przedni (zunifikowany z tylnym), były znacznie łatwiejsze do wdrożenia do produkcji niż zespoły proponowane przez FIATa.
Silnik: typu AA, średnica cylindra x skok tłoka - 77x79,5 mm, pojemność skokowa - 1481 dm3, stopień sprężania - 9,2, maksymalna moc - 55,2 kW przy 5200 obr/min, maksymalny moment obrotowy - 114,7 Nm przy 3200 obr/min. Pozostałe dane jak w samochodzie Tarpan 234.
Sprzęgło i skrzynka biegów: jak w Tar-panie 234.
Skrzynka rozdzielcza: zmodernizowana skrzynka modelu 234. Obudowa była aluminiowa, odlewana. Przełożenia: szosa - 1,14, teren - 2,57. W skrzynce znajdował się watek odbioru mocy.
Wały napędowe: jak w modelu 234.
Tylny most: przystosowany most od samochodu Żuk (zwiększono rozstaw kół), sztywny, dzielony, z pótosiami odciążonymi. Przekładnia główna z łukowym zarysem zębów kół zębatych, przełożenie przekładni głównej - 5,125.
Przednia oś: most napędowy zunifikowany z tylnym mostem. Most wyposażono w podwójne krzyżakowe przeguby i układ zwrotnicowy na łożyskach stożkowych. Pozostałe dane jak w tylnym moście.
Koła: jak w Tarpanie 234.
Zawieszenie przednie i tylne, układ kierowniczy, zasadniczy i pomocniczy układ hamulcowy: jak w modelu 234.
Rama: zmodyfikowana rama z Tarpana 234.
Nadwozie: typu furgon, osobowo-towarowe, stalowe, spawane, trzydrzwiowe mocowane do ramy za pośrednictwem specjalnych poduszek gumowych. W konstrukcji nadwozia wykorzystano przednią część z Tarpana 234. Nowe były drzwi boczne, przednie okno i tylna część nadwozia. Górną część nadwozia zakryto plandeką. Plandekę wyposażono w okna po dwa na boku i jedno z tyłu nadwozia. W tylnej części plandeka była częściowo odpinana w celu ułatwienia załadunku lub wsiadania do przestrzeni osobowo-towa-rowej przez tylne drzwi.
Drzwi boczne miały przykręcane nadstawki z oknami. Okna w drzwiach (nadstawkach) były dzielone i przesuwane. Płaską hartowaną szybę przednią osadzono w ramie przystosowanej do odchylania (po zdjęciu plandeki) na pokrywę silnika. Plandekę rozpięto na rozbieralnym stalowym stelażu. Podstawowymi elementami stelaża były dwa pałąki o wzmocnionej konstrukcji chroniące pasażerów przed zgnieceniem w przypadku wywrócenia się samochodu. W bokach nadwozia wykonano schowki dostępne z zewnątrz samochodu.
Przednią część wnętrza nadwozia oddzielono półścianką od tylnej, osobowo-towaro-wej. W przedniej części znajdowały się dwa siedzenia dla kierowcy i pasażera. Siedzenia te można było odchylać. W tylnej części nadwozia znajdowały się składane siedzenia dla ośmiu pasażerów. Po złożeniu tych siedzeń uzyskiwało się płaską powierzchnię ładunkową w płaszczyźnie kesonów bocznych. Na ścianie tylnej po prawej stronie znajdował się metalowy kosz na 20-litrowy kanister. Na tylnych drzwiach zamocowano koło zapasowe.
Zmieniono wystrój deski rozdzielczej, wskaźniki i obudowę zestawu wskaźników.
Urządzenia sterujące pochodziły z samochodu PF 125p. wiszące pedały sprzęgła i hamulca, lampy oświetlenia wnętrza kabiny kierowcy, dźwignia hamulca pomocniczego, koło kierownicy i wyłączniki. Pozostałe dane - jak w modelu 234.
Instalacja i wyposażenie elektryczne: wodoszczelna i wodoodporna. Samochód wyposażono w światła zamaskowane: przełącznik warstwowy, tylną lampę odległościową "notek" i ramki tunelowe w reflektorach. Pozostałe dane - jak modelu 234.
Wymiary samochodu (mm): długość x szerokość x wysokość - 4430x1840x2085, rozstaw osi-2700, rozstaw kół przednich i tylnych - 1530, zwis przedni (tylny) - 770 (960), prześwit poprzeczny (podłużny) -240 (215).
Wymiary przestrzeni ładunkowej (mm): długość x szerokość x wysokość - 1700x x1650x1280, powierzchnia ładunkowa - 2,8 m2, objętość przestrzeni ładunkowej - 3,6 m3.
Masy samochodu (kg): własna - 1600, całkowita - 2500, ładowność (z kierowcą) - 900.
Pozostałe dane: eksploatacyjne zużycie paliwa-14,5 l/100km, prędkość maksymalna (minimalna) - 86,5 (2,1) km/h, czas rozpędzania (masa całkowita) do osiągnięcia V=60 km/h -19,1 s, maksymalny kąt pokonywanego wzniesienia - 30°.
POWRÓT DO MENU
                lub                
DALSZA CZĘ|Ć HISTORII
|
|
|
PW 2
PW 2
PW 2
PW 2
PW 2
PW 2
PW 2
PW 2
PW 2
PW 2
PW 2
|
|