A08, A40 i B40

A08, A40 i B40

Pierwsze próby

Stanisława Tański skonstruował w FSC w latach 1958/59 lekki samochód ciężarowy (dostawczy) o ładowności 1,5 tony. Samochód ten, oznaczony jako typ A08, napędzany był w pierwszym okresie silnikiem M20 o mocy 36,7 kW (50 KM), a następnie silnikiem S21 o mocy 51,5 kW (70 KM), miał skonstruowaną również w Lublinie 4-biegową skrzynkę biegów oraz tylny most z odciążonymi półosiami i podwójnym ogumieniem o wymiarach opon 6,5 X 16. Jako zawieszenie przednio zastosowano w prototypach zawieszenie niezależne Żuka ze wzmocnionymi sprężynami walcowymi, jednakże, z powodu zbyt szybkiego zużywania się sworzni przednich wahaczy, rozważano docelowe przejście na sztywne zawieszenie kół przednich. Kabina kierowcy samochodu A08 przerobiona była z kabiny Żuka.

Prototypy samochodu A08, wykonane w Lublinie w latach 1959160 w liczbie 12 sztuk, badane były do roku 1963 głównie w dziale głównego konstruktora oraz Przedsiębiorstwie Transportowym Handlu Wewnętrznego w Lublinie.

Dalszą odmianą samochodu A08 był samochód oznaczony jako A40, który różnił się od A08 nową kabiną kierowcy i nadwoziem typu furgon. Samochód ten opracowany został w 1962 r, i badany był w dwóch prototypach do 1964 r.

Następną konstrukcją FSC Lublin był samochód oznaczony jako B40, również o ładowności 1,5 tony. Był on napędzany silnikiem S21 przez 4-biegową skrzynkę biegów oraz most tylny o podwójnym ogumieniu. Samochód ten różnił się jednak znaczenie od samochodów poprzednich, nowym rozwiązaniem podwozia, które składało się z ramy pomocniczej i współniosącego nadwozia typu furgon. Samochód B40 został skonstruowany ma przełomie lat 1965/66, a jego kilka prototypów badanych było w latach 1967/68.

Formalnymi przyczynami nie wprowadzenia do produkcji samochodów typów A08, A40 i B40 były trudności w wytwarzaniu mostów tylnych




POWRÓT DO MENU           lub           DALSZA CZĘ|Ć HISTORII

Żuk A08

Żuk A08

Żuk A40

Żuk B40
Żuk B40
Żuk B40
Copyright 2004 - Luchio - All rights reserved.