Polski Fiat 125p

Polski Fiat 125p

Polskie Fiaty 125p 73-75 (przejsciówki)

Przedstawiono także szereg zmian konstrukcyjnych, które miały być wprowadzone do przyszłych modeli. Były to m.in. bezpieczna kolumna kierownicy zaopatrzona w dwa przeguby krzyżakowe, nowe tylne zawieszenie z dwupiórowymi resorami półeliptycznymi i dwoma podłużnymi drążkami reakcyjnymi oraz nowe kasetowe klamki zewnętrzne. W Poznaniu zademonstrowano także odmianę PF 125p z odsuwaną częścią dachu, przeznaczoną na eksport do krajów o cieplejszym klimacie. Ogółem w 1972 roku wyprodukowano 51 700 sztuk Polskich Fiatów 125p.

W Fabryce Samochodów Osobowych 1973 r. obfitował w ważne wydarzenia. Przygotowano i wdrożono do produkcji w I kwartale dalsze istotne zmiany konstrukcyjne zmierzające do podniesienia bezpieczeństwa, komfortu i funkcjonalności samochodu Polski Fiat 125p.

W tym modelu oznaczonym roboczo jako MR 73 zastąpiono dotychczasowe resory czteropiórowe nowymi dwupiórowymi o większej długości. Zwiększono także grubość i szerokość piór. Uzyskano w ten sposób wzrost komfortu jazdy oraz większą sztywność poprzeczną zawieszenia. Zastosowano dwa krótkie, wzdłużne drążki reakcyjne odciążające resory od przenoszenia momentów pochodzących od sił napędowych i hamowania. Zmieniono także amortyzatory tylne oraz punkty ich mocowania. Odpowiednio zwiększono siły tłumienia w amortyzatorach przedniego zawieszenia. Widoczne z zewnątrz zmiany to nowe kasetowe klamki drzwi, spełniające wymagania bezpieczeństwa oraz czarna krata wlotu powietrza wykonana z tworzywa sztucznego typu ABS. Zmieniła ona wygląd ,przedniej części samochodu, dostosowując go do ówczesnej samochodowej "mody". W celu poprawienia bezpieczeństwa jadących na przednich siedzeniach przystosowano szkielety foteli do montażu zagłówków, o regulowanej wysokości, a ponadto zastosowano wewnętrzne lusterko wsteczne mocowane zatrzaskowo do belki nadokiennej, które w przypadku uderzenia o nie głową odrywa się i zmniejsza w ten sposób możliwość większych obrażeń.

W tym samym roku przeprowadzono drugi etap rekonstrukcji FSO. Po przeniesieniu produkcji Syren do Bielska-Białej (1972 r.) i zakończeniu produkcji Warszaw z dniem 28 lutego 1973 r. przystąpiono do przebudowy opróżnianych hal Zakładu nr 1. Powierzchnie te przeznaczono do produkcji modeli pochodnych Polskiego Fiata 125p (kombi, sanitarka, pick-up) oraz montażu innych modeli samochodów z importowanych standardów. Zwiększono o ok. 1/3 powierzchnię wydziału spawalniczo-montażowego i wyposażono go w dodatkowe, nowoczesne urządzenia produkcyjne. Zmodernizowano także lakiernię. Prace modernizacyjne zakończono w październiku tegoż roku. Pozwoliło to na znaczny wzrost zdolności produkcyjnej fabryki. Rok ten zakończono wykonaniem 72343 sztuk samochodów modelu 125p. Znacznie wzrósł eksport tych pojazdów. Poza granice kraju wysłano 36821 gotowych pojazdów oraz 10584 kompletów montażowych do trzech krajów: Jugosławii, Egiptu i Kolumbii. Zakres zmian konstrukcyjnych wprowadzonych do produkcji w modelu MR 74 obejmował układ kierowniczy i wyposażenie elektryczne. Wszystkie samochody otrzymały bezpieczną, dzieloną kolumnę kierownicy. Poszczególne jej elementy połączono przegubami krzyżakowymi. Zastosowano nowe koło kierownicy o nieco mniejszej średnicy (400 mm) oraz wyłącznik zapłonu z blokadą kierownicy. Wprowadzono elektroniczny regulator pauzy wycieraczek, nowy zespół przełączników umieszczono pod kołem kierownicy oraz zmieniono funkcje wyłączników klawiszowych.

Po raz pierwszy polskie samochody zaprezentowano na kontynencie północnoamerykańskim. W kwietniu 1974 roku wystawiono PF 125p na międzynarodowej wystawie w Nowym Jorku. Miesiąc później, 20 maja taśmę montażową FSO opuścił 300 000 egzemplarz samochodu 125p. Rozpoczął się eksport modelu 125p na trudny rynek brytyjski.

W 1974 roku wykonano 87150 samochodów PF 125p oraz 16872 standardów montażowych.




POWRÓT DO MENU                 lub                 DALSZA CZĘŚĆ HISTORII

Ten akurat jest mój :)

Jeden z ostatnich

Z lutego 1975

Od marca szły MR'y

Zwinny 30-latek

Na targach

Nowa atrapa

Przejsciówka z profilu

Z tyłu bez zmian

Z prospektu
Copyright 2004 - Luchio - All rights reserved.