Pobieda

Pobieda

Pobieda

Warszawa M 20, była licencyjnym samochodem Gaz 20 Pobieda (młodym czytelnikom przypomnę, że słowo to oznacza zwycięstwo), skonstruowanym i wykonanym w fazie prototypu przez A. A. Lipgarta (główny konstruktor), G. W Samojtowa i J. N. Soroczkina w październiku 1944 roku, a seryjnie produkowanym w ZSRR od października 1948 do 1958 roku. W początkowej fazie prac samochód miał być wyposażony w silnik 6-cylindrowy i taki prototyp pokazano Stalinowi 19 czerwca 1945 roku. Ten jednak wyraził opinię, że: " ...sytuacja paliwowa w kraju jest dobra, ale nie na tyle, aby osobowe auto posiadało taki duży silnik " Następnym byt prototyp pokazany ponownie na Kremlu 28 kwietnia 1947 roku. Miał już silnik 4-cylindrowy i kiedy dyrektor GAZ-a przedstawił Generalissimusowi samochód jak również propozycje jego nazwy "Pobieda", ten odpowiedział: "Niewielikaja pobieda, no pust budiet pobieda" (niewielkie zwycięstwo, ale niech będzie zwycięstwo). Tak też pozostało. Rodowód samochodu wywodził się jeszcze z konstrukcji amerykańskiego Forda. Przed wojną Zakłady Samochodowe w Gocki (nazwę miasta zmieniono potem na Niżnyj Nowogrod) produkowały samochody na tej właśnie amerykańskiej licencji. Były to osobowe modele Forda A (Gaz A) i lekkie ciężarówki budowane w oparciu o zespoły tegoż modelu, nazywane Gaz AA. Sam silnik byt zaś konstrukcyjnie oparty na silniku Dodge'a z roku 1940, albowiem proste i bardzo przestarzałe fordowskie rozwiązania (czerpakowy układ olejenia), niewielkie obroty i niezbyt duża moc przy stosunkowo dużej pojemności (3280 ccm) nie zapewniały dostatecznej dynamiki w przypadku zastosowania go w samochodzie osobowym. "Pobieda" była więc konstrukcją "mieszaną", ale w tamtym czasie dość nowoczesną (współczynnik Cx, czym się szczycono, wynosił 0,31) i przede wszystkim sprawdzającą się w trudnych warunkach drogowych i obsługowych.

Gaz 20 "Pobieda" w miarę zwiększania produkcji byt systematycznie modernizowany Powstawały też jego odmiany, jak choćby prototyp sedana o nazwie "Pobieda-NAMI" z roku 1948, czy kabriolet również z roku 1948. Dwa lata później w specjalnym wydziale konstrukcji sportowych zbudowano także "wyścigową" wersję tego samochodu (Pobieda Sport), którą ulepszano w latach 1951-55. Zamontowano między innymi silnik ze zmienioną głowicą (z dwoma świecami na każdy cylinder) i powiększoną pojemnością skokową do 2487 ccm i stopniem sprężania do 9. Ponadto instalowano w nim dwa gaźniki. Moc tego silnika wynosiła wtedy 94 KM, co pozwalało mu odnosić liczne sukcesy w mistrzostwach Kraju Rad (zwyciężały w roku 1950, 1955 i 1956). Samochód ważył 1200 kilogramów i osiągał szybkość 164 km/h, a pierwszy kilometr przebywał w 41,2 sekundy od startu. W roku 1951 zbudowano dla tego samochodu silnik z doładowaniem wyposażonym w sprężarkę Ruts, co pozwoliło na zwiększenie mocy do 105 KM i osiągnięcie czasu przejazdu pierwszego kilometra w 33,7 sekundy Ciekawą odmianą konstrukcyjną tego samochodu był też Gaz 72 z roku 1955r czyli terenowa wersja "Pobiedy" z napędem 4x4 - elementy podwozia pochodziły już z Gaza 69.





POWRÓT DO MENU                 lub                 NA KONIEC GALERIA TUNNINGU

GAZ 20B

Pobieda NAMI

Pobieda Sport

Pobieda Sport

Pobieda cabrio

Pobieda cabrio

Pobieda 4x4

W polskim muzeum
Copyright 2004 - Luchio - All rights reserved.