Inne prototypy

Inne prototypy

Syrena Kombi

W 1961 roku w FSO wykonano prototypy następnych dwóch samochodów popularnych. Były to Syrena Kombi oraz Syrena 104 która w przyszłości miała zastąpić aktualnie produkowany model 101. Syrena Kombi powstała przez zmianę tylnej części samochodu standardowego. Przebudowano tylną część ramy ze względu na zastosowanie w zawieszeniu drążków skrętnych wraz z wahaczami wleczonymi. Rozwiązanie to umożliwiło uzyskanie płaskiej i nisko przebiegającej podłogi w części bagażowej pojazdu. Konstrukcję trzydrzwiowego nadwozia typu kombi opracowali inżynierowie S. Łukaszewicz i C. Piechur.

Na wystawie Postępu Technicznego w Przemyśle Motoryzacyjnym, która odbyła się w Warszawie w 1961 roku wśród wielu interesujących eksponatów znalazł się prototyp przyszłego samochodu popularnego Syrena 104. W samochodzie tym zastosowano nowy trzycylindrowy silnik dwusuwowy typu S-31, który opracowany został w WSM Bielsko-Biała pod kierunkiem inż. F. Blumke. Przy objętości skokowej 850 cm3 osiągał on moc maksymalną 27 kW przy 4200 obr/min. Podobnie jak w poprzednich prototypach, użyto w tylnym zawieszeniu drążków skrętnych oraz wahaczy wleczonych. W przestrzeni między wahaczami zabudowano zbiornik paliwa, który w dotychczasowych modelach znajdował się w komorze silnika. Spośród zmian nadwoziowych uwagę zwracało przeniesienie zawiasów drzwi na przednią ich krawędź oraz nowa atrapa przednia. Zastosowano nowe indywidualne fotele przednie. Syrena 104 w tej postaci nigdy nie weszła do produkcji. - W kolejnych modelach Syren zastosowano jedynie niektóre z jej rozwiązań.

Syrena z odwróconymi drzwiami

Prototyp samochodu Syrena z drzwiami zawieszonymi na słupku przednim, nowym wlotem powietrza, z bogatszym wyposażeniem, z podwójnymi listwami bocznymi. Konstrukcja ramowa. Silnik S15 dwusuwowy, 2-cylindrowy o pojemności 744 cm3 i mocy 27 KM. Koła z oponami 5.60-15.

Syrena Hatchback tzw 607

Po uruchomieniu w FSO produkcji Polskiego Fiata 125p postanowiono zmodernizować Syrenę przez zastosowanie niektórych elementów licencyjnych. Na przełomie 1970 i 1971 opracowano konstrukcję i wykonano prototyp samochodu oznaczonego roboczo "607" Przez zmianę kształtu tylnej częsci nadwozia radykalnie poprawiono sylwetkę pojazdu. Autorami projektu plastycznego byli Zbigniew Wattson i Zygmunt Grochowski, a konstruktorem prowadzącym inż. Stanisław Łukaszewicz. Rozstaw osi zwiększono do 2500 mm. Tylna oś została zawieszona na wzdłużnych resorach piórowych pochodzących z Fiata 125p. W nadwoziu typu hatch-back drzwi boczne zawieszono na słupkach przednich, a tylne trzecie drzwi na wzmocnionej krawędzi dachu. Została powiększona powierzchnia szyb bocznych przez obniżenie ich dolnej krawędzi i wydłużenie okna tylnego. Podjęcie produkcji wiązało się z wykonaniem zbyt wielu nowych tłoczników, co uznano za zbyt kosztowne.

Syrena 105 F

Ostatnimi odmianami Syren, które powstały w latach 1975-1976 były furgon oparty na modelu R 20 oraz osobowa Syrena 105 F . W osobowej Syrenie 105 F zaproponowano zastosowanie większej liczby części i zespołów pochodzących z rodziny Polskich Fiatów, co wpłynęłoby na podniesie nowoczesności pojazdu i zmniejszenie asortymentu produkowanych detali. W oparciu o takie założenie zbudowano w OBR SM samochód prototypowy. Wśród wprowadzonych zespołów podwoziowych należy wymienić bezpieczna, łamaną kolumnę kierownicy wraz z zespołem przełączników z PF 126p, stacyjkę z blokadą z PF 125p, koło kierownicy z Zastawy 1100p oraz samoczynną regulację luzu między szczękami a bębnem hamulcowym z PF 126p. Wprowadzono także nowe przełączniki na tablicy rozdzielczej, ręczną pompkę spryskiwacza szyby przedniej i lampkę oświetlenia tablicy rejestracyjnej zapożyczone z modelu 126p. Najwięcej "fiatowskich" detali zastosowano w nadwoziu. Były to fotele przednie z regulowanym oparciem, tapicerka kanapy tylnej i poszyć wewnętrznych z materiałów stosowanych w PF 126p, zderzaki wykonane z tego samego profilu. stalowego co PF 126p oraz lampa oświetlenia tablicy rejestracyjnej i korek wlewu paliwa z tego samochodu. Była to ostatnia praca związana z rozwojem konstrukcji Syreny. Model 105 F nie został wdrożony do produkcji.




POWRÓT DO MENU                 lub                 DALSZY CIĄG HISTORII

Syrena Kombi

Odwrócone drzwi

Syrena Hatchback

Syrena Hatchback

Syrena Hatchback

Syrena Hatchback

Syrena Hatchback

Gierek i 607
Copyright 2004 - Luchio - All rights reserved.