|
Syrena 103
Kolejny model Syreny, oznaczony symbolem 103 zjechał z taśmy montażowej już w październiku 1963 roku. Zastosowano w nim ulepszony silnik typu S-150, który przy podwyższonym do 7,4 stopniu sprężania osiągał moc 22 kW przy 4000 obr/min.
Zmieniono także fazy rozrządu i układ wydechowy silnika. Zewnętrznie model 103 wyróżniał się innym kształtem atrapy i zmienionym podziałem blach błotników przednich oraz kraty wlotu powietrza. Model ten produkowano do lipca 1966 roku. Do tego czasu wprowadzono kolejne zmiany konstrukcyjne. I tak w 1964 roku przeniesiono zbiornik paliwa z komory silnikowej do bagażnika za oparcie tylnej kanapy, zastąpiono amortyzator ramieniowy tylnej osi dwoma teleskopowymi oraz usunięto kły ze zderzaków i zmieniono oświetlenie tablicy rejestracyjnej. Również w następnym roku w Syrenie 103 wprowadzono wiele usprawnień. Do najistotniejszych należało zastosowanie nagrzewnicy połączonej z układem chłodzenia silnika wraz z dmuchawą elektryczną oraz nowego wzoru tapicerki. Wszystkie samochody z FSO były od 1965 roku lakierowane piecowo, co znacznie podniosło trwałość powłoki i estetykę nadwozi.
Produkcja samochodów Syrena w FSO wyniosła w 1965 r. 11800 sztuk. Był to model 103 z dwucylindrowym silnikiem typu S-150 i czterobiegową niezsynchronizowaną skrzynką przekładniową.
Zmiany wprowadzone podczas produkcji modelu 103 (nie wszystkie naraz):
- Silnik S-150 o mocy zwiększonej do 30 KM
- Nowy układ wydechowy
- Zastąpienie gaźnika BVF H 362 gaźnikiem Jikov 35 POH
- Przeniesienie zbiornika paliwa do tyłu samochodu
- Zwiększeni pojemności zbiornika z 32 do 40 litrów
- Zastosowanie wskaźnika poziomu paliwa w samochodzie
- Dwa skośnie umieszczone amortyzatory teleskopowe zamast pojedyńczego ramieniowego w zawieszeniu kół tylnych
- Nowe kształty ramy wlotu powietrza z ozdobną kratą
- Usunięcie kłów ze zderzaków
- Usztywnienie przednich błotników oraz maski silnika
- Usytuowanie tylnej rejestracji w oświetlonej wnęce
Dodatkowo wersję 103 S można było rozpoznać po:
- Oczywiście po znaczku 103 S
- Krata wlotu powietrza miała tylko pionowe pręty
- Inna, podobna do tej ze 104 i 105 listwa boczna
Czasem z malowanym ponizej niej cieńkim jasnym
paskiem (?)
- Zmieniony kształt przednich błotników
- Wnętrze posiadało luksusowe obicia tapicerskie
- Szereg drobnych zamin majacych na celu zamontowanie silnika Wartburga
W tym miejscu już wkrótce artykuł o Syrenie 103 w Monte Carlo. Zaróno w latach 60tych jak i o
powtórzonym kilka lat temu wyczynie !
POWRÓT DO MENU
                lub                
DALSZY CIĄG HISTORII
|
|
|
103 w Monte Carlo
Syrena 103
Nowy wlot powietrza
Wersja rajdowa
Po latach znów w MC
Rozbudzone wspomnienia
A ja taka nieubrana...
Akwarela
Silnik z wartburga czyli 103S
Deska rozdzielcza 103 S
|
|