Syrena 103

Syrena 103

Syrena 103

Kolejny model Syreny, oznaczony symbolem 103 zjechał z taśmy montażowej już w październiku 1963 roku. Zastosowano w nim ulepszony silnik typu S-150, który przy podwyższonym do 7,4 stopniu sprężania osiągał moc 22 kW przy 4000 obr/min.

Zmieniono także fazy rozrządu i układ wydechowy silnika. Zewnętrznie model 103 wyróżniał się innym kształtem atrapy i zmienionym podziałem blach błotników przednich oraz kraty wlotu powietrza. Model ten produkowano do lipca 1966 roku. Do tego czasu wprowadzono kolejne zmiany konstrukcyjne. I tak w 1964 roku przeniesiono zbiornik paliwa z komory silnikowej do bagażnika za oparcie tylnej kanapy, zastąpiono amortyzator ramieniowy tylnej osi dwoma teleskopowymi oraz usunięto kły ze zderzaków i zmieniono oświetlenie tablicy rejestracyjnej. Również w następnym roku w Syrenie 103 wprowadzono wiele usprawnień. Do najistotniejszych należało zastosowanie nagrzewnicy połączonej z układem chłodzenia silnika wraz z dmuchawą elektryczną oraz nowego wzoru tapicerki. Wszystkie samochody z FSO były od 1965 roku lakierowane piecowo, co znacznie podniosło trwałość powłoki i estetykę nadwozi.

Produkcja samochodów Syrena w FSO wyniosła w 1965 r. 11800 sztuk. Był to model 103 z dwucylindrowym silnikiem typu S-150 i czterobiegową niezsynchronizowaną skrzynką przekładniową.

Zmiany wprowadzone podczas produkcji modelu 103 (nie wszystkie naraz):
  • Silnik S-150 o mocy zwiększonej do 30 KM
  • Nowy układ wydechowy
  • Zastąpienie gaźnika BVF H 362 gaźnikiem Jikov 35 POH
  • Przeniesienie zbiornika paliwa do tyłu samochodu
  • Zwiększeni pojemności zbiornika z 32 do 40 litrów
  • Zastosowanie wskaźnika poziomu paliwa w samochodzie
  • Dwa skośnie umieszczone amortyzatory teleskopowe zamast pojedyńczego ramieniowego w zawieszeniu kół tylnych
  • Nowe kształty ramy wlotu powietrza z ozdobną kratą
  • Usunięcie kłów ze zderzaków
  • Usztywnienie przednich błotników oraz maski silnika
  • Usytuowanie tylnej rejestracji w oświetlonej wnęce
Dodatkowo wersję 103 S można było rozpoznać po:
  • Oczywiście po znaczku 103 S
  • Krata wlotu powietrza miała tylko pionowe pręty
  • Inna, podobna do tej ze 104 i 105 listwa boczna
    Czasem z malowanym ponizej niej cieńkim jasnym paskiem (?)
  • Zmieniony kształt przednich błotników
  • Wnętrze posiadało luksusowe obicia tapicerskie
  • Szereg drobnych zamin majacych na celu zamontowanie silnika Wartburga


  • W tym miejscu już wkrótce artykuł o Syrenie 103 w Monte Carlo.
    Zaróno w latach 60tych jak i o powtórzonym kilka lat temu wyczynie !



    POWRÓT DO MENU                 lub                 DALSZY CIĄG HISTORII

103 w Monte Carlo

Syrena 103

Nowy wlot powietrza

Wersja rajdowa

Po latach znów w MC

Rozbudzone wspomnienia

A ja taka nieubrana...

Akwarela

Silnik z wartburga czyli 103S

Deska rozdzielcza 103 S
Copyright 2004 - Luchio - All rights reserved.