|
3 grudnia 1986 r. rozpoczęto produkcję nowej gamy ciężarówek oznaczonych symbolem 1142 w Fabryce Samochodów Ciężarowych w Starachowicach.
Prace konstrukcyjno-badawcze rozpoczęto w 1982 r. Na początku 1983 r. wykonano serię prototypów samochodów i zespołów do badań stanowiskowych. Na podstawie wyników badań kwalifikacyjnych pierwszego i drugiego stopnia podjęto w październiku 1983 r. decyzję o przystąpieniu do prac wdrożeniowych. W IV kwartale 1986 r. wykonano pierwszą serię produkcyjną tych samochodów w liczbie 30 sztuk.
Star 1142 trafił na listę zamówień rządowych. Zgodnie z podpisaną umową FSC została zobowiązana do osiągnięcia planowanej zdolności produkcyjnej 4000 szt. samochodów rocznie w IV kwartale 1988 r. W trakcie prac konstrukcyjno-badawczych wykonano i przebadano kilka wariantów samochodu Star 1142 różniących się między innymi zakresem przełożeń w układzie napędowym, kompletacją układu hamulcowego, standardem wyposażenia kabiny, kołami jezdnymi i ogumieniem. Ostatecznie do uruchomienia skierowano pojazd o charakterystyce technicznej opisanej poniżej.
Dopuszczalna masa całkowita samochodu wynosi 11 700 kg przy stosowaniu ogumienia 9.00 R20 i 11 500 kg przy ogumieniu 8.25 R20 przy ładowności odpowiednio 6500 i 6350 kg. Jest on przystosowany do holowania przyczepy o masie całkowitej 8500 kg. Wymiary zewnętrzne samochodu: długość 7280 mm, szerokość 2380 mm, wysokość 3300 mm. Rozstaw osi wynosi 3900~mm. Samochód rozwija z pełnym obciążeniem prędkość maksymalną 98 km/h i ma maksymalny wskaźnik dynamiczny 30%. Zużycie paliwa samochodu przy dopuszczalnej masie całkowitej wynosi przy prędkości 50 km/h - 15,5 dm3/100 km, a przy prędkości 70 km/h - 18,5 dm3/100 km. Zużycie eksploatacyjne w przeciętnych warunkach użytkowania wynosi 21 dm3 oleju napędowego na 100 km.
Star 1142 wyposażony jest w odchylaną, trzyosobową kabinę kierowcy i w skrzynię ładunkową o wymiarach powierzchni ładunkowej 5250 x 2300 mm.
Jako uzupełnienie dla 11 tonowej ciężarówki Star 1142 zbudowano mniejszą 7 tonową oznaczoną symbolem 742.
Obie te ciężarówki produkowane były w wersjach z napędem na 1 oś ( xx42) oraz 2 osie (xx44).
W 1992 roku wykonano prototypy oraz przygotowano do wdrożenia odmiany wyposażeniowe samochodów STAR 1142, STAR 742, opracowano również dokumentację i wykonano prototypy samochodów STAR 1142 E (ekologiczny), STAR C1142T, UNISTAR-K dla potrzeb ratownictwa kolejowego, STAR 744 dla MON, STAR 742 LUZES dla Lotnictwa i STAR 642 oraz Star 1342.
W 1999 roku zaprezentowano Stara 944 w zamysłach konstruktorów ma zastąpić dotychczasową odmianę 744, która w wojsku z różnych względów się nie przyjęła, jak również stanowić następcę uterenowionego 244.
Samochód ten powstał w efekcie współpracy Stara z niemieckim MAN-em, partnerem świętokrzyskiej fabryki w niektórych przedsięwzięciach. To od niego pochodzi więc nowoczesny, 4-cylindrowy silnik turbo intercooler o poj. 4,581- symbol D 0 824 LFL i mocy maksymalnej 114 kW/155 KM przy 2400 obr./min - maksymalny moment obrotowy 580 Nm przy 1600 obr./min. W układzie przeniesienia napędu zainstalowano sprzęgło tarczowe z centralną sprężyną talerzową, 5-biegową skrzynię przekładniową ZF SS-42 i skrzynię rozdzielczą z międzystopniowym mechanizmem różnicowym.
Kolejny przykład MAN-yzacji Stara to kabina bazująca na szoferce Steyra. Jest ona wagonowa, 2-miejscowa z leżanką, odchylana hydraulicznie, z płaskimi, odchylanymi szybami bocznymi.
Star 944 waży (podwozie) 4640 kg, ze skrzynią ładunkową umożliwiającą przewóz 10 europalet - 5340 kg, jego ładowność określono natomiast na 3000 kg w terenie i 4000 kg na szosie. Zdolność pokonywania wzniesień równa się 35 proc. na biegu szosowym i 75 proc. terenowym, prędkość maksymalna - 95 km/h, zasięg - 650 km, z kolei głębokość brodzenia - 1,2 m. Dopuszczalna masa ciągnionej przyczepy wynosi 4500 kg.
|