Nysa
  3/3
Pierwszym polskim samochodem kempingowym była Nysa N 59 Turysta. Pojazd ten powstał w Zakładach Budowy Nadwozi Samochodowych w Nysie i prezentowany był na XXVIII Międzynarodowych Targach Poznańskich w 1959 r. Modelem wyjściowym był mikrobus Nysa N 59 M napędzany silnikiem typu M-20 o mocy 36,8 kW. Wnętrze nadwozia przystosowano do stałego pobytu czterech dorosłych osób. Miejsca sypialne umieszczono piętrowo wzdłuż boków nadwozia. W celu umożliwienia przewozu większego bagażu na dachu pojazdu zabudowano bagażnik. Na tylnej ścianie znalazły się uchwyty do mocowania płóciennego zadaszenia osłaniającego wejście. Samochód ten wzbudził duże zainteresowanie, ale produkcji nie uruchomiono.
Po raz drugi Zakłady w Nysie przedstawiły prototyp samochodu kempingowego w 1970 r. Był to model Nysa 521 Camping napędzany silnikiem typu S-21 o mocy 51,5 kW. W ciągu 11 lat, jakie minęły od prezentacji pierwszej kempingowej Nysy konstrukcja nadwozia i podwozia uległa pewnej modernizacji. Również wnętrze tego samochodu było lepiej wyposażone niż w poprzednim modelu. Kabinę kierowcy oddzielono niską ścianką działową od części mieszkalnej. Wzdłuż ścian bocznych umieszczono cztery miejsca sypialne (w tym dwa piętrowo). Po ich złożeniu powstały cztery foteliki, a w części środkowej dwa stoliki. Pod dolnymi leżankami mieściły się pojemniki na pościel. Ponadto we wnętrzu zabudowano dwupalnikową kuchenkę gazową, lodówkę Polar 12, która mogła być zasilana gazem propan-butan lub prądem o napięciu 12 V, ewentualnie 220 V. Przy ściance działowej zamontowano umywalkę, a w szafce pod nią dwa 10-litrowe zbiorniki na wodę. Długość wnętrza wynosiła 2485 mm. W prawej ścianie bocznej znajdował się dostępny z zewnątrz schowek na cztery dwukilogramowe butle gazowe. W przedniej części dachu wykonano dwa duże wywietrzniki z pokrywami z tworzywa sztucznego, a nad częścią tylną zainstalowano bagażnik.
Masa własna tego pojazdu wynosiła 1750 kg, a dopuszczalna masa całkowita 2400 kg. Samochód osiągał prędkość maksymalną 95 km/h. Mimo dużego zainteresowania tym pojazdem producent nie otrzymał zamówień i nie uruchomił produkcji.
Jeszcze kilka razy w latach 1974 - 1974 FSD w Nysie przedstawiała propozycje samochodu kempingowego. Jako podstawowy wykorzystywano model Nysa 522 z podwyższonym o 110 mm dachem. W modelu z 1978 r. zabudowano na dachu duży wywietrznik z podnoszoną pokrywą, co pozwalało na pewne powiększenie wysokości wnętrza. Wzdłuż prawej krawędzi dachu zamocowano listwę do mocowania przedsionka namiotowego stanowiącego wyposażenie dodatkowe. Dopuszczalna masa całkowita tego samochodu wynosiła 2500 kg.