|
Inż. Adam Głuchowski zbudował kilka cyclecarów własnej konstrukcji pod marką Iradam. Były to konstrukcje oryginalne i postępowe na ówczesne czasy. Niestety, nigdy nie doczekały się realizacji w formie produkcji masowej, fabrycznej. Oryginalność budowy tego cyclecara polegała przede wszystkim, na tym, że silnik był umieszczony z tyłu, a przeniesienie napędu na tylne koła odbywało się bezpośrednio przez oryginalne wałki przegubowe, przedtem nigdzie nie r stosowane. Silnik, sprzęgło, skrzynka biegów, mechanizm różnicowy tworzyły jeden zespół silnikowo-napędowy, co także było nowością, dopiero później przeniesioną do innych konstrukcji. W kolejnych trzech prototypach ich twórca zastosował silniki importowane. W pierwszym "Total" 500 cm~, dwucylindrowy; w drugim JAP 600 cm3, jednocylindrowy, a w trzecim JAP 980 cm3, dwucylindrowy. Szereg elementów było zakupionych gotowych, produkcji zagranicznej, jednakże całość stanowiła konstrukcję nowatorską. Poza zespołem napędowym również podwozie i nadwozie były oryginalne i rokujące dobrą przyszłość temu samochodowi. Nadwozie było trzyosobowe, z przodu siedział tylko kierowca, jednakże dzięki pomysłowemu rozwiązaniu podwozia można było budować również nadwozia czteroosobowe. Inż. Głuchowski pracował nad swymi konstrukcjami od roku 1920, marząc o samochodzie popularnym. W swych koncepcjach poszedł zupełnie innymi drogami niż współcześni konstruktorzy zagraniczni, którzy starali się zbudować mały samochód popularny miniaturyzując duże wozy luksusowe. Oczywiście, nie dawało to dobrych wyników. Projekty tego uzdolnionego polskiego inżyniera wyprzedziły o wiele lat postęp w budowie samochodów, a jego idea okazała się słuszna, czego dowodem może być dalsza droga rozwoju małych samochodów popularnych. W kilka lat po Iradamie niemiecki Hannomag wyprodukował bardzo podobny
samochód zwany popularnie "Kommisorot"
|