|
Konstruktorzy z Biura Studiów PZInż zaprojektowali dwutonowy samochód
ciężarowy oznaczony symbolem 603, zunifikowany w 75% pod względem częci
i podzespołów z 3,5 tonowa ciężarówką PZInż 703.Nowy pojazd mógł Być także
produkowany w wersjach specjalnych: sanitarka, elextrownia polowa, transporter
reflektorów przeciwlotniczych. Planowano stworzenie dwóch podstawowych
wersji : szosowej, szybkiej z szeciocylindrowym silnikiem PZInż 705 o mocy
75 KM l 55 kW )oraz lżejszej terenowej z silnikiem 4-cylindrowym o mocy
60 KM ( 44 kW )terenowym reduktorem i pewnymi zmianami w konstrukcji podwozia.
Prace nad realizacja silnika typu 625 jednego z najnowszych projektów PZInż
w tej dziedzinie przeciągnęły się nad planowany czas wiec oba prototypy
wykonane w II połowie 1938 r. wyposażono w silniki PZInż 705.Silniki obu
typów charakteryzowały się nowoczesną konstrukcją. Były to jednostki gaźnikowe
w układzie rzędowym z rozrządem górnozaworowym, popychaczowym, chłodzone
cieczą w obiegu wymuszonym i jak na owe czasy bardzo lekkie (typ 625- 50
kg, typ 705 - 330 kg ),gdyż ich kadłuby wykonano ze stopu glinowo-krzemowego.
Z żeliwa odlano tylko głowice i tuleje cylindrowe. Zastosowanie tulei tego
rodzaju i dużych otworów kontrolno-naprawczych w bloku silnika (zamykanych
metalowymi pokrywami ) powodowało znaczne uproszczenie czynnoci ubsługowych
i remontowych. Układy dolotowe i wylotowe silników zrealizowano w sposób
tradycyjny, Były to typowe jednokanałowe kolektory i dolnossące gaźniki
Solex 40 FAJPZ z olejowymi filtrami powietrza. Benzynę, ze zbiornika o
pojemnoci 75 1 umieszczonego pod siedzeniem kierowcy podawała pompa przeponowa
napędzana od walka rozrządu. Silniki miały ten sam rodzaj filtrów: paliwowy
typu osadnikowego i olejowy metalowy, szczelinowy. W instalacji elektrycznej
obu jednostek napędowych znajdowała się prądnica 12 V 100 W, rozrusznik
o mocy 955 W i akumulatory o pojemnoci 60 Ah. Nie zależnie od modelu pojazdu
i rodzaju silnika z jednostką napędową współpracowała skrzynia biegów o
4 przekładniach do jazdy w przód i biegu wstecznym. Trzy wyższe biegi miały
przekładnie cichobieżne. Przekładnia tylnego mostu, stożkowa o zębach spiralnych
była jednakowa dla wszystkich modeli ciężarówek produkowanych w PZInż.
Na życzenie odbiorcy mechanizm różnicowy wyposażano w samoczynną blokadę
ułatwiającą wyjazd z ciężkiego terenu w przypadku różnic prędkoci obrotowych
kół napędowych. Model 603-W miał ponadto reduktor o przełożeniu szosowym
i terenowym przy tylnym mocie .Hamulce hydrauliczne wszystkich kół były
zrealizowane w nowoczesnym systemie wodzikowym zapewniającym dobry docisk
szczęk do bębna podczas hamowania i równomierne zużywanie okładzin. Hamulec
pomocniczy, ręczny ,mechaniczny działał na bębny kół tylnych. Zawieszenie
obu sztywnych osi stanowiły resory piórowe, półeliptyczne ,zaopatrzone
w hydrauliczne amortyzatory ramieniowe znanej łódzkiej firmy "Roman Klinger".
Istotnym elementem nonym samochodu była rama stalowa, zamknięta z prostymi
podłużnicami o profilu ceowym. Podłużnice połączone były za pomocą profilowanych
poprzecznic w przedniej częci ramy przystosowanych do mocowania wsporników
kabiny kierowcy. Kabinę kierowcy zaprojektowano w systemie klasycznym i
z silnikiem wbudowanym przed miejscem kierowcy) niezwykle starannie i z
uwzględnieniem istotnych zdobyczy technicznych z zakresu ergonomii. Na
zdjęciu samochód PZInż 603 i jego podwozie. Zastosowano m.in. dwie odrębne
wycieraczki dla obu częci dzielonej szyby przedniej, wentylację o wysokiej
sprawnoci za pomocą nawiewnika uchylnego: umieszczonego przed przednią
szybą i opuszczanych szyb w drzwiach bocznych. Wygodę eksploatacji zapewniło
także ogrzewanie z nadmuchem ciepłego powietrza a także pochylona kolumna
kierownicy i tablica rozdzielcza z bogatym zestawem wskaźników, umieszczona
na przeciw miejsca kierowcy. Trzeba też dodać że kabina wyposażona była
w 3-miejscową kanapę, krytą skórą, zamontowaną na metalowym stelażu, w
sposób umożliwiający w niewielkim zakresie regulację odległoci kanapy od
czołowej częci nadwozia.
Dane techniczne samochodu PZInż 603 / w nawiasie model PZInż 603 W
/
- Podwozie - ciężarowe, stalowa kabina kierowcy i drewniana skrzynia
ładunkowa, osadzone na ramie
- silnik - gaźnikowy, szeciocylindrowy / czterocylindrowy / czterosuwowy,
górnozaworowy typu PZInż 705 / PZInż 625 /,chłodzony cieczą, umieszczony
z przodu, napędzał koła tylne.
- rednica cylindra x skok tłoka , pojemnoć skokowa 95 mm x 7.10 mm,
4670cm3 / 100mm x 110 mm, 3450 cm3/
- moc - 75 KM ( 55 kW ) przy 2400 obr/min ( 60 KM ) 44 kW przy 2800
obr/min
- sprzęgło - suche, jednotarczowe
- skrzynia biegów - 4 + wsteczny
- ogumienie 23,0 x 20 /7,5 x 20/ + 2 koła zapasowe
- wymiary zewnętrzne długoć x szerokoć x wysokoć z budą 6140 x 2230
x 2700 mm (5940 x 2200 x 2700 mm )
- powierzchnia ładowania 3120 x 2210 ( 3170 x 2100 )
- rozstaw kół - przednich 1650 mm ( 1570 mm ) tylnych 1700 mm (1563
mm )
- rozstaw osi - 3550 mm ( 3350 mm )
- przewit pod obciążeniem - 220 mm ( 240 mm )
- masa własna - ok 3400 kg ( ok 3100 kg )
- prędkoć max. - 80 km/h ( 60 km/h )
- zużycie paliwa - 23 l / 100 km ( 28 l / 100 km )
- obciążenie dopuszczalne - szosa 2500 kg, teren 1600 kg lub 2 + 25
ludzi ,oraz przyczepa o masie całkowitej 2000 kg.
|