|
Polski Fiat 1100 Coupe
Fabryka Samochodów Osobowych pokazała ten prototyp nawystawie zorganizowanej z okazji XXX-lecia oswobodzenia Warszawy. Bardzo oryginalną, własną konstrukcją fabryki jest nadwozie samochodu o niskiej, sportowej sylwetce. Linia nadwozia nie ustępuje tym, które rysują sławni włoscy styliści nadwoziowi: Giugiaro, Farina i inni. Konstrukcja nadwozia, wprawdzie typu samonośnego, wzmocniona jest jednak dwiema belkami podłużnymi o przekroju zamkniętym. Rzucająca się w oczy czarna listwa, biegnąca na obwodzie pojazdu, w wersji prototypowej wykonana jest z tworzywa, ale w wozach seryjnych przewiduje się inny materiał - gumę. Będzie ona spełniała rolę zabezpieczenia pojazdu przed skutkami ewentualnego zderzenia.
Ciekawym, unikatowym rozwiązaniem w polskim samochodzie są chowane reflektory przednie. Sterowanie reflektorów, których lampy pochodzą z PF 1100, odbywa się elektrycznie z miejsca kierowcy. Niemniej oryginalnym rozwiązaniem jest pojedyncza wycieraczka szyby przedniej, umieszczona pośrodku dolnej krawędzi szyby. Ruchy wycieraczki połączone są ze spryskiwaczem szyb. Wycieraczka ma 5 różnych szybkości pracy. Wyboru prędkości pracy wycieraczki dokonuje się bardzo łatwo, przez obrócenie pokrętła znajdującego się w desce rozdzielczej z prawej strony kierowcy.
Do budowy prototypowego Polskiego Fiata 1100 Ćoupe wykorzystano wiele zespołów i części pochodzących z wytwarzanych w FSO samochodów licencyjnych i innych włoskich fiatów. Cięgna sterowania (gazu, ssania), przełączniki dźwigniowe świateł i kierunkowskazów, pedały, półka na tunelu ogrzewania, lusterko wsteczne, popielniczka, podłokietniki i lampy zewnętrzne pochodzą z PF 1100. Akumulator, hamulce i zawieszenie przednie również wzięto z PF 125 p, natomiast koła jezdne ze sportowej odmiany "Monte Carlo". Klamki do drzwi zapożyczono z PF 132p, a silnik i zawieszenie tylne z Fiata 128. Koło kierownicy natomiast pochodzi ze sportowego samochodu Fiat X 1/9.
Powróćmy jednak do wnętrza tego prototypowego pojazdu. Deska rozdzielcza wykonana jest z tworzywa sztucznego. Oprócz omawianych cięgien i przełączników umieszczono tu dwa kołowe wskaźniki, szybkościomierz i obrotomierz. Jak przystało na sportową wersję nadwozia, PF 1100 Coupe ma dwa bardzo wygodne miejsca z przodu i mało miejsca z tyłu, gdzie wygodnie może jechać tylko dwoje dzieci. Fotele przednie, oczywiście indywidualne, sportowego, kubełkowego kształtu, mają regulację ustawienia wzdłuż nadwozia oraz pochylenia oparcia. Pozycja kierowcy jest wybitnie sportowa. W przeciwieństwie do wygodnego umieszczenia kierownicy, dźwignia zmiany biegów jest chyba umieszczona zbyt blisko kierowcy.
Samochód wykazuje nadsterowną charakterystykę prowadzenia, właściwą pojazdom z tylnym układem napędowym. Jak już wyżej wspomniano, źródłem napędu prototypowego pojazdu jest silnik samochodu Fiat 128. Silnik umieszczony jest nie z przodu, jak to ma miejsce w Fiacie 128, lecz z tyłu, poprzecznie i obrócony jest w porównaniu z Fiatem 128 o kąt 180°. Znajduje się więc tuż przed osią tylną z prawej strony przekładni głównej, natomiast chłodnica znalazła się za osią tylną z lewej strony. Można mieć jednak zastrzeżenie co do usytuowania zbiornika paliwa. Znajduje się on w mało bezpiecznym miejscu, za tylną osią (z prawej strony), blisko tylnej ściany nadwozia. Bagażnik umieszczono w przedniej części pojazdu. Pojemność bagażnika jest mała, co spowodowane jest nisko opadającą ku przodowi linią nadwozia, jak również ulokowaniem w tym bagażniku koła zapasowego.
Prezentując publicznie prototypową wersję udanego samochodu sportowego własnej konstrukcji, warszawska FSO podała jakby do wiadomości, że nie tylko wytwarza samochody wg zagranicznej licencji, lecz prowadzi także własne prace konstrukcyjno-badawcze. Prace te, choć nie zawsze muszą kończyć się wprowadzeniem do produkcji seryjnej nowego pojazdu własnej konstrukcji, świadczą o możliwości udoskonalania przez fabrykę we własnym zakresie wyrobów licencyjnych.
Tak o tym samochodzie pisała Młody technik 30 lat temu, do dziś niewiele pojawiło się informacji o
tym aucie, jedyne co moge powiedzieć to to że jego karoseria jeszcze 2-3 lata temu stała w OBRSO w falenicy
i mam nadzieję że razem z innymi autami została przekazana do Muzeum Techniki. Widziałem już bowiem od tego
czasu wszystkie skarbu Falenickich garaży na wystawach w dawnej fabryce Norblina, ale tego wozu niestety nie...
Druga kwestia, to silnik tego cacka, poniższe dane pochodzą z ówczesnej prasy, gdzie wszędzie pojawia
się pojemność 1100. Niestety w wydanej na 45 lat FSO książce "Jest u nas fabryka w Warszawie" pojawa się ni
stąd ni z owąd wartość 1200. Jest to raczej pomyłka gdyż na pewno silnik pochodził z Fiata 128 który akurat
w czasie kontruowania tego Coupe rozbił się podczas jazd próbnych - to potwierdzają zgodnie wszystkie źródła
- a takiego silnika w ofercie fiaty 128 nie miały. Miały natomiast silnik 1300 i o takim wspomina ostatnio
Motor, to też wygląda mi jednak na pomyłkę, niestety nie znam autora artykułu i sprawy narazie nie jestem w
stanie wyjaśnić.
Dane techniczne samochodu PF 1100 Coupe:
Nadwozie samonośne, 2-drzwiowe, 2 + 2-miejscowe.
Silnik 4-suw., 4-cyl., rzędowy, umieszczony poprzecznie z tyłu, napędza koła tylne.
Średnica cyl. x skok tłoka/poj. skokowa - 80 x 55,5 mm/1116 cm3.
moc maks. 55 KM (DIN) przy 6000 obr/min.
Stopień sprężania 8,8:1.
Skrzynka przekładniowa 4-biegowa, synchronizowana, sterowana krótką dźwignią, umieszczoną w podłodze.
zawieszenie przednie: wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator.
Zawieszenie tylne: kolumny amortyzatorów teleskopowych ze sprężynami śrubowymi, wahacze skośne.
Hamulce hydrauliczne, przednie i tylne tarczowe, hamulec ręczny, mechaniczny na koła tylne.
Ogumienie o wymiarach 165 SR13 (radialne).
Masa własna pojazdu ok. 900 kg.
Prędkość maks. - 140 km/h.
Zużycie paliwa - ok. 8 1/100 km.
POWRÓT DO MENU
                lub                
FSO OGAR
|
|
|
PF 1100 Coupe
PF 1100 Coupe
PF 1100 Coupe
PF 1100 Coupe
PF 1100 Coupe
PF 1100 Coupe
PF 1100 Coupe
PF 1100 Coupe
PF 1100 Coupe
PF 1100 Coupe
PF 1100 Coupe
PF 1100 Coupe
PF 1100 Coupe
|
|