|
¯uk - ci±gnik siod³owy !
W SKR Szczawne k. Komañczy wykonano nowy model pojazdu dostawczego przy wykorzystaniu podzespo³ów samochodu ¯uk przeznaczonego do remontu i wymiany nadwozia. Powsta³ nowy typ samochodu: ci±gnik siod³owy z naczep±. Masa ca³kowita zestawu wynosi 3,5 t. Do budowy ci±gnika siod³owego wykorzystano podwozie samochodu ¯uk: rama, zawieszenie przednie, zawieszenie tylne, uk³ad kierowniczy i uk³ad hamulcowy pozostaj± bez zmian. Zespó³ napêdowy zosta³ przesuniêty do ty³u 0 450 mm, co pozwoli³o na zmianê konstrukcji kabiny kierowcy. W wyniku przesuniêcia silnika skróceniu uleg³ wa³ napêdowy oraz uzyskano mo¿liwo¶æ wyciszenia tej jednostki napêdowej. Zastosowano silnik S-21, który ma dobre watory eksploatacyjne, jednak jego moc jest niewystarczaj±ca. Przy dalszych pracach nale¿a³oby zwiêkszyæ moc jednostki napêdowej do 70-80 kW. Poza tym nale¿y zastosowaæ 5-biegow± skrzyniê biegów.
Wykonano zupe³nie now± kabinê kierowcy. Dziêki przesuniêciu silnika powsta³a mo¿liwo¶æ budowy kabiny przestronnej, lepiej dostosowanej do potrzeb kierowcy. W porównaniu z istniej±c±, wnêtrze nowej jest o wiele obszerniejsze. Mie¶ci ona oprócz dwu foteli kierowcy i pasa¿era (istnieje mo¿liwo¶æ monta¿u dwu foteli pasa¿erskich) tak¿e dwie le¿anki o wymiarach 450 x 1680 mm. Przymocowano je do ¶cianki tylnej. Zastosowano du¿± szybê przedni± i dosyæ du¿e szyby boczne, co sprawia, ¿e kierowca ma du¿e pole widzenia i wra¿enie dobrego samopoczucia. Fotele kierowcy i pasa¿era maj± regulacjê k±ta pochylenia oparcia, za¶ fotel kierowcy jeszcze regulacjê wysoko¶ci. Zbiornik wyrównawczy p³ynu ch³odz±cego, filtr powietrza, zbiorniczki p³ynu hamulcowego znajduj± siê na tylnej ¶ciance kabiny kierowcy od strony naczepy. Miarka poziomu oleju i korek wlewu oleju znajduj± siê te¿ w pobli¿u tylnej ¶ciany kabiny, tak ¿e wszystkie czynno¶ci mo¿na wykonaæ z jednego miejsca. Akumulator zosta³ umieszczony poza kabin± kierowcy. Skrytka znajduje siê pod siedzeniem kierowcy. Do budowy poszycia kabiny wykorzystano blachy stalowe o grubo¶ci 1,5 i 0,8 mm. Wnêtrze wy¶cielono wyk³adzin±.
Do ramy ci±gnika przymocowano ramê szcz±tkow± z siod³em. Naczepa jest now± konstrukcj±, dostosowan± do przewozu ³adunku o masie 1,5 t. Mo¿e to byæ: platforma, skrzynia i skrzynia z opoñcz±. W porównaniu do skrzyni ³adunkowej seryjnego samochodu dostawczego z podwy¿szonym dachem i o wyd³u¿onym zwisie tylnym naczepa jest bardziej pojemna i daje mo¿liwo¶æ szybszego za³adunku i wy³adunku. Konstrukcja no¶na naczepy zosta³a wykonana z rur stalowych, ceowników i k±towników, poszycie pod³ogi i burt z tarcicy bukowej. O¶ naczepy jest zawieszona na dwu resorach piórowych pó³eliptycznych, które s± elementami sprê¿ystymi i wiod±cymi. Jako elementu t³umi±cego zastosowano amortyzatory teleskopowe typ 28 ustawione sko¶nie (podobnie jak w tylnym zawieszeniu ¯uka). Istnieje mo¿liwo¶æ montowania opoñczy. Naczepa jest wyposa¿ona w hamulec bêbnowy sterowany hydraulicznie. Uk³ady sterowania hamulcami ci±gnika i naczepy s± ze sob± po³±czone z³±czem. Naczepa jest wyposa¿ona w hamulec postojowy dzia³aj±cy na oba ko³a, uruchamiany tak jak w przyczepach. Masa wlasna naczepy wynosi 400 kg. Zwiêkszenie ³adunku do 1,5 t, zmiana kabiny kierowcy doprowadzi³y do zwiêkszenia oporów ruchu. Zu¿ycie paliwa wzros³o do 16 dm'/100 km. Jednak zwiêkszone zu¿ycie paliwa jest rekompensowane przez mo¿liwo¶æ przewozu wiêkszego ³adunku i przez zwiêkszenie przestrzeni ³adunkowej.
POWRÓT DO MENU
                lub                
DALSZA CZÊ|Æ HISTORII
|
|
|
Przeróbka na ci±gnik siod³owy
Przeróbka na ci±gnik siod³owy
Przeróbka na ci±gnik siod³owy
|
|